Wat hebben je brein en je darmen met elkaar te maken?

Alles. Dat leggen we even uit. Wie is er niet eens met zogenoemde ‘vage’ klachten naar de huisarts gegaan? Precies; beetje hoofdpijn, buikpijn, slechte stoelgang, opgeblazen gevoel, slecht slapen, vermoeidheidsklachten, weinig energie hebben, laaggradige ontstekingen en soms overgewicht. Dat hele rijtje kun je vaak scharen onder stress en overprikkeld zijn, maar niet alleen in je hoofd, vooral ook in je lijf. In dat laatste geval zijn de darmen de klos. Die zijn namelijk enorm gevoelig voor stress.

Ik word een dagje ouder

Wie lang blijft doorlopen met dit soort vage klachten, raakt daar als het ware aan gewend. ‘Ach ja, ik word een dagje ouder’ of ‘ik kan nu eenmaal niet zo regelmatig naar de wc’ moeten de klachten verklaren. Je vindt het vanzelfsprekend dat je niet zo lekker in je vel zit en blijft er maar mee rond lopen totdat er mogelijk ernstiger klachten boven komen drijven. Toch is het zaak om ook met dit soort klachten aan de bel te trekken. Schuif dat niet af op leeftijd. Dat lamlendige gevoel is geen vanzelfsprekendheid.

Veelal ligt de oorzaak in spanning, drukte, overprikkeling en stress. Gecombineerd met een ongezond voedingspatroon. Zaken die zowel op de geest als het lijf zijn invloed hebben. Daartussen vindt immers een constante wisselwerking plaats. Denk maar aan de knoop in je maag als je je druk maakt. Je raakt minder weerbaar, je weerstand daalt en je darmen raken van slag.

APK keuring voor lijf en geest

Wie veel met dit soort klachten in aanraking komt, is orthomoleculair therapeut en voedingscoach Gretha Galama. Zij constateert op basis van deze zogenoemde vage klachten al snel in de darmen een disbalans. Gretha meet dat met behulp van het zogenoemde ES Teck systeem waar op af te lezen is hoe de organen functioneren. Kloppen de waardes wel en zijn er verbanden tussen de functies die niet optimaal zijn? Zijn er tekorten?

Zie deze meting als een APK keuring voor lijf en geest, maar zoals het ook bij een keuring gaat, als er iets niet juist is, moet het gerepareerd voordat je weer gezond de straat op kunt. En dat betekent goed voor jezelf zorgen om weer in balans te komen en je weerstand op peil te brengen.

Ballast overboord

Hoe je dat doet? Als we naar het brein kijken is het van belang dat de druk er wat afgaat, wat neer komt op minder hooi op je vork nemen. Wat is echt belangrijk? En kijk daarnaar. Gooi onnodige ballast overboord. Dan de darmen. Die hebben behoefte aan juiste voeding want anders moeten ze alle zeilen bijzetten om de balans te houden, wat weer een aanslag doet op lever en alvleesklier en dat is ook stress! Probeer eens een tijdje geen (varkens)vlees te eten, kies voor rijst of quinoa in plaats van aardappelen. Kies voor gezonde voeding. Daarnaast moeten er mogelijk vitamines worden aangevuld, want een lichaam in onbalans neemt niet voldoende voedingsstoffen op, ten koste van je weerstand met weer meer klachten tot gevolg.

“Daar ben je gerust een half jaartje mee onderweg,” vertelt Gretha. “Het is het langzaam veranderen van je levensstijl, inclusief het veranderen van je voedingspatroon. Denk ook aan meer bewegen en natuurlijk minder hooi op de vork. Sommige mensen gaan daar gedisciplineerd mee aan de slag. Anderen doen dat meer stapsgewijs. Doe wat bij je past, als je er maar aan werkt en laat je goed begeleiden en de effecten meten en adviseren hoe weer verder. Je hele welzijn en gezond oud worden zijn er immers mee gemoeid.”

Heb jij een vraag over stress? Onduidelijk lichamelijke klachten? Stel hem hier.

Dit artikel werd geschreven door de redactie in samenwerking met Weet hoe jij leeft

Deel dit artikel

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar top