San Marino

Over Sambucca, Limoncello en belastingvrij San Marino

Reis mee met Martin en Miriam
Martin en Miriam Lammertink zijn sinds 1989 een setje. Ze wonen samen met dwergteckel Joep en beiden zijn zelfstandig ondernemer. Gezelligheid met vrienden, lekker koken en lachen, daar houden ze van, maar vooral ook van samen reizen. Jaren hadden ze een caravan en daarna kwamen de verre vliegreizen. Tot die eerste camperreis in Amerika. Dat was zo’n geweldige ervaring dat ze gingen dromen van een eigen camper. Die kwam er in 2014, de Lambortinki. De naam is een knipoog naar hun achternaam en het luxe automerk Lamborghini. De eerste korte reizen met hun camper gingen prima en het smaakte naar meer. Scooter achterop en sinds dit jaar gaat Joep ook mee. Inmiddels toeren ze alweer drie jaar regelmatig rond met hun rijdende huis en vanaf nu gaan we Martin en Miriam volgen. We pakken hun reisverhalen op vanaf het begin in 2014 in een wekelijkse blog. Hun reizen zullen ons leiden naar mooie plekken binnen Nederland, maar ook naar Italië, Schotland en San Marino.

San Marino

14 september 2015

Gistermorgen zijn we in alle rust wakker geworden en hebben alle voorbereidingen getroffen om weer op pad te gaan. De bestemming van deze dag was San Marino. Dit dwergstaatje hadden we nog nooit bezocht en het leek ons een leuke afwisseling ten opzichte van de kust. We wisten niet zoveel van dit staatje, behalve dat het een belastingparadijs is en dat er jaarlijks een Formule 1 Grand Prix wordt gehouden. Maar voor de rest? We zouden het gaan beleven de komende dagen.

Onderweg vanuit de kust richting Rimini zagen we de eerste borden met San Marino. We bedachten dat we nog wel even wat boodschappen moesten halen zagen een grote supermarkt aan onze linkerzijde opdoemen. Daar hebben we meteen gebruik van gemaakt. Je wist het immers nooit, met zo’n grote camper in San Marino en dan ergens moeten parkeren. Misschien waren er wel dwergparkeerplaatsen in een dwergstaatje.

Hoogtepunt van de dag

Voor ons is de boodschappen doen in een vreemde buitenlandse supermarkt altijd het hoogtepunt van de dag. Zoals jullie inmiddels vast weten houden we van lekker eten en drinken en om nieuwe inspiratie op te doen in een nieuw deel van Italië is altijd leuk. Het opvallende is dat Miriam altijd meteen naar de groenteafdeling loopt en ik sta te kwijlen bij de vlees- en kaasafdeling. Maar goed, zo komen we wel thuis met alle artikelen uit de schijf van vijf! Miriam heeft ook nog een andere favoriete afdeling in de supermarkt: de drank. Ongelooflijk voor welke prijs je hier een fles Sambucca of Limoncello in kan slaan. Aangezien Mir altijd in dozen wijn denkt, komen van deze beide likeurtjes dan ook minimaal zes flessen in ons winkelwagentje te staan.

Ideaal van het boodschappen doen met een camper is dat alle boodschappen meteen in de koelkast komen te liggen en dat je, nadat alles op zijn plaats ligt, meteen weer verder kunt. Na aankomst op de camping hoef je dan niet meer op pad.

Stronteigenwijs

Aangekomen in San Marino zagen we al heel snel een bordje staan met een camping erop, maar onze navigatie zei dat we gewoon rechtdoor moesten. Er ontstond een levendige discussie over wat te doen? Ik zei: waarom een navigatie kopen als je toch stronteigenwijs je eigen weg volgt? Mir zei: er is maar één camping in San Marino en dit bordje staat niet voor niets aan de kant van de weg. Raden wie gelijk kreeg? Miriam natuurlijk. Het volgen van de navigatie was ook goed, maar hierdoor moesten we wel de berg op en aan de andere kant weer af. Om uiteindelijk op hetzelfde punt uit te komen waar het bord stond. Er leiden meer wegen naar Rome, zullen we maar zeggen nu we toch in Italië zijn.

Uiteindelijk meldden we ons bij de receptie van de camping en werden we allerhartelijkst te woord gestaan door een Nederlandse dame die al 28 jaar in San Marino woonde. De sfeer op de camping en de plekken en aankleding stonden ons erg aan en we besloten dan ook om er een paar nachten te verblijven. Er was een prachtig zwembad en een goed restaurant op het park, dus de komende dagen zouden we ons wel vermaken. Het weer was super. Strakblauwe lucht en 27 graden. Wat wil je nog meer?

Camper op camping

Nadat we ons tuintje weer hadden ingericht, we hadden een extra grote plek genomen na onze claustrofobische ervaringen op de campings aan het Gardameer en de Adriatische kust, besloten we om eerst maar even een frisse duik te nemen in het zwembad. Typisch Italiaans is dat je dit alleen maar mag doen met een badmuts op. Jaaaaa, ze bestaan nog; badmutsen! En er was maar één maat te verkrijgen en die was dus te klein voor mij. Het heeft ons niet tegengehouden om toch te gaan zwemmen. Met een blauw aangelopen hoofd en zuurstofgebrek in mijn hersenen, ging ik met mijn afgebonden hoofd het water in. Het was met recht een frisse duik, maar toch erg lekker om even te zwemmen. Ook Miriam durfde het uiteindelijk aan om mij te vergezellen in het water.

EtenTeruggekomen bij de camper hebben we onze BBQ weer aan het werk gezet. Heerlijke maaltijd gegeten met kipfilet en een waanzinnige lekkere improvisatie van mijn keukenprinses. Ze had namelijk op de grill eerst de bakplaat met knoflook ingewreven om vervolgens daarop eerst aubergineplakken neer te leggen, dan daarop cherrytomaatjes en weer aubergine en zo verder totdat we toren hadden van deze lekkere groenten. Opgemaakt met zout, peper, knoflook en goede olijfolie. Tot slot met Parmezaanse kaas nog even op de grill geplaatst. Was echt een restaurantwaardige maaltijd, even op een grillplaatje in elkaar geflanst door Miriam Den Blijker.

Na het eten hebben we zoals gewoonlijk lekker tot laat buiten gezeten en gezellig gelezen, gebabbeld en een beetje gekeken naar nieuwe campers die binnen kwamen rijden. Onze plek lag op een perfecte locatie op een kruispunt. Altijd wat te beleven. De volgende morgen bleek het weer niet al te best te zijn. Wel een lekkere temperatuur, maar regenachtig en dus bewolkt. We lieten ons vandaag met het busje van de camping afzetten in centrum van San Marino. Deze service kostte voor een retourtje € 4,50 p.p. en je had geen sores. Hierdoor besloten we om onze scooter niet van de camper af te halen de komende dagen. Geeft ook nog eens extra rust.

Lekker sfeertje

Tjonge, jonge, wat is San Marino een leuke plek om te vertoeven. Het overtrof onze verwachtingen! Mooie gebouwen en straatjes met heel veel winkeltjes en restaurantjes. Wel heel toeristisch, maar niet over the top. Lekker sfeertje en supervriendelijk personeel overal. Al slenterend over de hele steile straatjes met mooie uitkijkjes kwamen we verschillende leuke tentjes tegen om even lekker een cappuccino te drinken of wat te eten. Het was een topdag.

Foto MartinTijdens het winkelen zagen we voor mij een paar hele mooie horloges van het merk Niko. Dit merk komt oorspronkelijk uit San Marino en heeft echt prachtige horloges in het assortiment. Ik heb niets met sieraden of kettingen, maar ik ben gek op horloges. We hebben dus een hele mooie voor mij gekocht in een opvallende kleur. Als een klein jongetje zo blij was ik. Ik had er echter wel acht kunnen kopen, zo moeilijk was het om een keuze te maken. Bij de volgende keer dat we de winkel passeerden, heb ik toch nog een ander opvallend exemplaar gekocht. Hebberig werd ik ervan.

‘Patser’, zie ik jullie nu denken, maar de prijzen van deze horloges waren echt heel schappelijk. Natuurlijk ook omdat ze belastingvrij waren. Dat ook Miriam even later een heel mooi dameshorloge heeft uitgezocht was dan ook niet meer dan logisch. Wel van een ander merk, maar ook een hele fraaie.

Toen we terugkwamen bij de camper na onze dag in San Marino, regende het behoorlijk, maar door de lekkere temperatuur hebben we toch buiten kunnen eten en tot in de avond buiten kunnen zitten. Daarna toch maar de behaaglijkheid van de camper opgezocht en nu schrijf ik mijn blog en zit Miriam tegenover mij de Linda te lezen. De Italiaanse radiozender met popmuziek staat op en wij vermaken ons wel.

Morgen wordt een rustdag en blijven we bij de camper. We gaan lekker zonnen bij het zwembad. De komende dagen worden er geen heftige avonturen meer verwacht, maar meer ‘We zijn er bijna’-taferelen uit de Omroep MAX tv-serie over camperaars. Beetje voor de tent hangen en slapen, lezen en vegeteren. Heerlijk!

Deel dit artikel

Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!