Tobias Walraven: Het is nooit te laat om een nieuw hoofdstuk in je carrière te beginnen

Tobias Walraven (59), CEO van RIFF, een bedrijf dat is gespecialiseerd in complexe klantenservice, heeft zijn passie voor zijn werk weten te combineren met het verwezenlijken van zijn dromen. We kijken samen met hem terug op zijn carrière tot nu toe en horen hoe hij kijkt naar de toekomst. Zijn nieuwste project: een boetiekhotel in het prachtige Frankrijk.

Tobias Walraven werd geboren in 1964 in het kleine Zeeuwse plaatsje Bath. Ondanks dat zijn ouders geen ondernemers waren, heeft Walraven een indrukwekkende carrière kunnen opbouwen in de klantenservice-industrie. “In mijn jonge jaren, nog tijdens mijn studie, richtte ik SNT op. Dat was de introductie van callcenters in Nederland. In 2005 verkocht ik het bedrijf, dat op dat moment 5000 medewerkers had verdeeld over 3 landen aan KPN. Toen moest ik iets anders verzinnen.”

Ondernemersbloed

Na de verkoop van SNT besluit Tobias Walraven zijn horizon te verbreden en liet een jeugddroom tot leven komen. Hij bouwde een indoor wildwaterbaan: Dutch Water Dreams. “Dit avontuur bracht me niet alleen voldoening en nieuwe ervaringen, maar het was ook de perfecte loskoppeling van het bedrijf waar ik zoveel energie in had gestoken. Jammer genoeg had ik het economische tij tegen en maakte de bankencrisis van 2008 te vroeg een einde aan het wildwateravontuur. Maar, mijn ondernemerslust stak al snel weer de kop op, en ik keerde terug terug naar mijn roots in de klantenservice-industrie, eerst als adviseur voor verschillende bedrijven en ondernemingen en uiteindelijk weer voor mezelf. ” In 2018 richtte Tobias Walraven RIFF op, een bedrijf dat gespecialiseerd is in complexe en op maat gemaakte customer service voor klanten als Schiphol, de KNVB en Philips. “Bij RIFF combineren we de nieuwste digitale mogelijkheden met het verlenen van klantenservice, zoals het gebruik van chat, sociale media en mobiele apps. Wat ons onderscheidt is dat we uitsluitend werken met jonge universitair geschoolde studenten. Zij brengen natuurlijk een schat aan kennis op gebied van digitalisering en de nieuwste technologieën met zich mee.”

Boetiekhotel in Frankrijk

Alsof het nog niet genoeg is, lanceerde Tobias Walraven náást zijn werk bij RIFF onlangs zijn nieuwste project: de verbouwing van een oud hotel op het Franse platteland tot een boetiekhotel. “Geïnspireerd door de jeugdherinnering aan de tuin van mijn oma in het Zeeuwse Bath, wil ik particulieren en bedrijven een plek bieden om te onthaasten en dichter bij de natuur te komen. Het is de combinatie van mijn passie voor ondernemen en mijn liefde voor bouwen die heeft geleid tot dit bijzondere project. Het boetiekhotel is niet alleen een verbreding van mijn werk in de klantenservice en klantcommunicatie, maar ook een vervulling van een persoonlijke droom.”

Nooit te laat

Tobias Walraven mag dan 59 zijn en een indrukwekkende carrière in de klantenservice-industrie opgebouwd hebben, hij blijft zichzelf uitdagen. Met zijn nieuwste project, het boetiekhotel in Frankrijk, laat Walraven zien dat het nooit te laat is om een nieuw hoofdstuk in je carrière te beginnen en je passie te volgen.