De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (9 t/m 15 maart) is vandaag succesvol beëindigd. Door het gehele land waren initiatieven te zien ter stimulering van het verminderen van de vleesconsumptie.
De Week Zonder Vlees was trending topic op Twitter en kreeg veel aandacht in de media. Het was dus, naast het Coronavirus, het gesprek van de dag in Nederland. De Nationale Week Zonder Vlees werd breed gesteund door supermarkten, restaurantketens en vele producenten. Zo werd het wereldnieuws dat KFC tijdens de Week Zonder Vlees 100% vegetarisch ging in het KFC restaurant op het Binnenwegplein in Rotterdam.
Andere opvallende acties tijdens de week:
· Het Week Zonder Vlees pop-up restaurant powered by Peter Lute is de hele week geopend geweest om gasten te laten ervaren hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
· Albert Heijn bestickerde alle vegetarische schappen Week Zonder Vlees-roze om de consument te motiveren een vegetarische keuze te maken.
· Ekoplaza heeft twee weken lang geen vleesproducten in de aanbieding gedaan.
· Iglo en Lidl introduceerden nieuwe vegetarische producten bij de start van de Week Zonder Vlees.
· Domino’s, IKEA, Subway, deli2go en deli by Shell nodigden het grote publiek uit om ook buiten de deur te kiezen voor vegetarische opties.
· Alle 29 restaurants van restaurantketen ’t Zusje hebben enkel vegetarische tapas geserveerd tijdens de Week Zonder Vlees.
Politieke betrokkenheid
Een speerpunt voor deze derde editie van de Week Zonder Vlees was de politieke betrokkenheid. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Week Zonder Vlees, streeft ernaar om het onderwerp van minder vlees eten in relatie tot het klimaat op de politieke agenda te krijgen.
Marcel Beukeboom, Klimaatgezant van het Koninkrijk der Nederlanden en ambassadeur van de Week Zonder Vlees, onderstreept dit: “Op verscheidene ministeries zie ik dat aandacht is besteed aan de Week Zonder Vlees. Bedrijfsrestaurants hebben de afgelopen week een vergroot vegetarisch assortiment aangeboden. Ook op een aantal Nederlandse ambassades werd meegedaan aan de Nationale Week Zonder Vlees. Zo gingen onze collega’s in Amman, Beirut, Chicago, Parijs en Rome voor een vleesvrije week. Als ambassadeur ben ik trots op deze deelname en zet ik mij in om de aandacht voor de relatie tussen vleesconsumptie en klimaatverandering verder te doen groeien.”
Verkoopcijfers en impact
Partners van de Nationale Week Zonder Vlees hebben de impact van de Week Zonder Vlees ook gemerkt. Zo laten eerste cijfers zien dat de afzet van de vleesvervangers van Goodbite meer dan verdubbeld is tijdens de Week Zonder Vlees. De verkoop van de lupine tempeh producten van BUMI werd verviervoudigd. De volledige impact van de Week Zonder Vlees op de verkoop én het daadwerkelijke aantal deelnemers zal komende weken worden onderzocht door onafhankelijke onderzoeksbureaus IRI en Blauw. Deze cijfers zullen in april bekend worden gemaakt.
Foto: Isabel Boerdam,initiatiefneemster