Een zwarte Chabotas met een schouderketting of een Kendall & Kylie schoudertas met een zilveren ketting als schouderband. Ze doen beide denken aan de beroemde handtas 2.55 van Chanel. Niet alleen vanwege de vormgeving, maar vooral om die bijzondere schouderband. Coco Chanel werd er als ontwerper beroemd mee, maar voor die tijd had deze vrouw het merk Chanel met haar kledingcollectie al stevig neergezet. Van haute couture in die begintijd tot aan ready-to-wear anno 2023. De 2.55 maakt hier nog altijd deel van uit. De bekende handtas met de schouderketting in goud wordt tot op de dag van vandaag nog maar al te graag door beroemdheden gedragen.
Laten we beginnen bij die kleding. Dat jij als vrouw vandaag de dag een comfortabele los vallende broek en een trui draagt, is met name te danken aan ontwerpster Coco Chanel. Dat je op een feestje de show steelt met een eenvoudig zwart jurkje eveneens. Deze zogenoemde ‘little black dress’ is net als die comfy kleding een creatie van Chanel, als antwoord op de uitbundige felgekleurde exotische avondjurken uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Wie was die vrouw die niet alleen bekend werd dankzij deze eigenwijze kledingstijl, maar ook bekend werd dankzij haar in de jaren vijftig ontworpen deux-pièce, het Chanel mantelpakje inclusief handtas met schouderriem?
Gabrielle Chasnel was een vrije geest
Gabrielle Chasnel, de eigenlijke naam van Coco Chanel, werd in 1883 geboren in het Franse Saumur. Ze was een vrije geest. Een levenskunstenaar die volledig haar eigen gang ging. Die drang naar vrijheid maakte dat ze wilde ontdekken en reizen. Als je dat wilt heb je comfortabele kleding nodig. Kleding waar je je vrij in voelt. Daar bovenop had ze een uitgesproken smaak. Soms heel vrouwelijk, soms jongensachtig. Dit alles samen zorgde ervoor dat ze een eigen kledinglijn ontwikkelde die dit allemaal in zich had. Ze wilde geen kleding die haar in haar bewegingen beperkte.
Al jong gaf ze zich over aan het buitenleven. Ze wilde sporten zoals skiën, zeilen en paardrijden. Ze paste haar kleding er eigenhandig op aan. Sportkleding bestond nog niet echt, zeker niet voor vrouwen. Zij creëerde ze. Dit ondernemende karakter leidde in 1910 tot het openen van haar eerste winkel. Weliswaar een hoedenzaak, maar in 1913 is het dan de beurt aan die eerdergenoemde sportkleding. Ze opent een boetiek in Deauville, aan de Franse kust. De kleding is gemaakt van jersey, voor vrouwenkleding in die tijd een vernieuwende stof. Het zorgt voor een revolutie in de wereld van de mode. Twee jaar later pakt Coco Chanel flink uit door een waar couturehuis te starten in Biarritz. Een paar jaar later koopt ze een pand aan de Cambon 31. Tot op de dag van vandaag is dat pand er nog en is de indeling nog altijd zoals deze in die beginjaren ook was.
Een grote doorbraak volgt als ze in 1921 haar bekende parfum op de markt brengt. Chanel no. 5. Een vrouwelijke geur die vernieuwend en sensueel is. Ze ontwikkelde deze parfum samen met parfumeur Ernest Beaux. In 1922 volgt ook Chanel no.22 en andere parfums. Eveneens worden er verschillende gezichtspoeders en lipsticks gelanceerd en later ook huidverzorgingsproducten. De cosmeticalijn van Chanel is een feit. Een sieradenlijn wordt eveneens ontwikkeld. Dat het goed verkoopt is af te lezen aan het feit dat Chanel in 1928 een grote villa laat bouwen in Roquebrune-Cap-Martin, met de naam La Pausa. Het blijft echter niet bij Frankrijk en Europa alleen. In 1931 krijgt Coco Chanel de opdracht om in Hollywood een aantal actrices te kleden. Ze ontwerpt verschillende filmkostuums. Ook daar is vanaf dat moment haar naam gevestigd.
Dan is er die Chanel handtas, de 2.55!
Tijdens de oorlogsjaren sluit Chanel een groot deel van haar Boutique 31. Ze blijft echter parfums en accessoires verkopen. Na de oorlog floreert Chanel opnieuw en dat krijgt nog een extra zetje als actrice Marilyn Monroe in 1952 haar liefde voor het parfum Chanel no. 5 kenbaar maakt met een bekende oneliner (ik draag in bed alleen Chanel no.5) en in een fotoserie in Life Magazine. In 1955 is Chanel weer helemaal terug met wederom een nieuw product: handtas 2.55. Het is de bekende doorgestikte handtas met de gouden ketting. De tas is vernoemd naar de datum van zijn creatie, februari 1955. Het is de eerste echte schouder-handtas die zowel elegant als praktisch is. In deze RTL-nieuwsuitzending wordt verteld over deze iconische tas die ook vandaag de dag nog zeer gewild is. Je moet er dan wel een paar duizend euro voor over hebben. Maar niet getreurd, de tas wordt zeer waarschijnlijk steeds meer geld waard. Weet je er eentje in de wacht te slepen, let er dan wel op dat je geen nep-Chanel koopt, want die gaan ook rond.
Als in 1956 het afgebiesde tweedpakje wordt getoond, het mantelpakje dat de geschiedenis in zal gaan als hét Chanel pakje, is de naam Coco Chanel voor altijd vereeuwigd. De bijpassende tweekleurige pumps (zwarte neus) worden in die tijd eveneens een complete hit. Ze zijn nog steeds geliefd. Daarmee is Chanel voor altijd dé mode-koningin. Beroemdheden dragen graag haar creaties. Denk aan Jackie Kennedy, Jane Fonda en Elisabeth Taylor. Het mantelpakje wordt een evergreen, het aantal parfums blijft zich uitbreiden en de handtas van Chanel is een icoon.
Op 10 januari 1971 overlijdt Coco Chanel in het Ritz hotel in Parijs. Zeven jaar later is parfumeur Jacques Polge de opvolger van Henri Robert, die al eerder Ernest Beaux opvolgde. Weer later wordt een zoon van Polge de parfumeur van het merk Chanel. Polge junior creëert nieuwe parfums die de naam Coco dragen. Ook Coco zelf krijgt een opvolger die haar imperium voortzet: Karl Lagerfeld. Hij wordt in 1983 de nieuwe artistiek directeur van Chanel. Als hij in 2019 overlijdt is vanaf dat moment Virginie Viard de nieuwe artistiek directeur. De vaste collectie blijft, maar wordt uitgebreid met horloges, sieraden, nagellak (de bekende rouge noir no.18), nieuwe parfums (ook voor mannen), schoenen en tassen. Vanaf 2005 vinden er jaarlijks bijzondere Chanel modeshows plaats in het Grand Palais in Parijs.
Chanel zet vrouwen op een voetstuk
Zowel Nicole Kidman als Keira Nightley zijn enige tijd het gezicht van Chanel campagnes. Vrouwen van de wereld, met allure en een grote uitstraling. Zo is Chanel altijd een merk gebleven dat vrouwen op een voetstuk zet. Soms subtiel, soms uitbundig en zichtbaar. Het is dan ook niet voor niets dat in 2011 Fondation Chanel wordt opgericht. Het ondersteunt projecten voor het verbeteren van de economische en sociale omstandigheden van vrouwen over de hele wereld.
Hier tref je een korte impressie van de Haute Couture show 2022-2023. De Chanel tassencollectie is inmiddels eveneens enorm uitgebreid. De klassiekers blijven, en er zijn ook moderne varianten. De laatst ontworpen handtassen zijn bewerkt met prachtige velvet stoffen in warme kleuren. Quilted Velvet wordt het genoemd. De gouden ketting/schouderband is een blijvertje. Evenals het logo met de twee C’s die met de ruggen naar elkaar staan en in elkaar grijpen.