Loeki de Leeuw was jarenlang een televisieSTER. Met de nadruk op STER, want de leeuw, herkenbaar aan de kreet ‘Asjemenou’, was tussen 1972 en 2004 te zien in alle reclameblokken. Zijn debuut vond plaats op 24 januari 1972, vandaag precies achtenveertig jaar geleden.
De bedenker van Loeki was tekenaar en ontwerper Joop Geesink. Hij kwam met het idee om de reclames van elkaar te scheiden door middel van grappige filmpjes met een leeuwtje in de hoofdrol. Voor de komst van Loeki werden reclamespotjes afgewisseld met abstracte golfbewegingen. Het oranje leeuwtje, ons nationale symbool, was natuurlijk veel leuker.
Meer dan zevenduizend filmpjes
De filmpjes mochten slechts vier seconden duren en het maken ervan was enorm tijdrovend. De beelden werden fragment voor fragment geschoten. In dit filmpje krijg je daar een indruk van. In totaal zijn er meer dan zevenduizend filmpjes van de ietwat stuntelige leeuw gemaakt. Naast Loeki waren ook zo nu en dan andere figuren te zien, zoals vriendinnetje Rosie, Wellepi, muis Piep, eendje Guusje en olifant Filiep. In 2004 kwam er een einde aan de carrière van Loeki. Dat was deels een geldkwestie, maar adverteerders vonden het naar het schijnt ook te kinderachtig.
Comeback
Begin vorig jaar beleefde Loeki een korte comeback. In het reclameblok voor het Achtuurjournaal zat een filmpje van het leeuwtje dat nog nooit eerder te zien was geweest. Het ging om nieuw materiaal, geproduceerd onder leiding van Louise Geesink, de dochter van Joop Geesink. Er keken 1,4 miljoen mensen naar ‘Dj Loeki’. NPO Radio 2 dj’s Jan Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zorgden ervoor dat het geliefde oranje leeuwtje voor één keer terug was op tv. De initiatiefnemers melden: ‘Loeki de Leeuw moet terug bij de STER! Het leeuwtje was jarenlang dé ster van de reclameblokken op de publieke zenders. Nu, jaren na zijn afscheid, is het gemis van Loeki rond de reclameblokken nog steeds enorm. Breng Loeki Terug!’ Ze haalden binnen een dag twintigduizend handtekeningen op. Loeki was duidelijk nog steeds enorm populair.
Te duur
Na dit eenmalige succes is er serieus overleg gevoerd over een definitieve terugkeer van het reclameleeuwtje, maar de STER kwam tot de conclusie dat de kosten niet opwegen tegen de verwachte opbrengsten. Omdat het over gemeenschapsgeld gaat, moest er een zorgvuldige afweging worden gemaakt. En helaas is de kwaliteit van de oude filmpjes niet goed genoeg meer om uit te zenden op televisie.
Storyworld
De Loekifans zullen het dan ook moeten doen met een bezoekje aan Beeld en Geluid in Hilversum, waar de originele poppen en rekwisieten uit filmpjes tentoongesteld zijn. Ook het pas geopende museum Storyworld, gevestigd in het gloednieuwe Forum in Groningen, besteedt aandacht aan de bijzondere leeuw. Er is een wand over stop-motionfilms. Dat zijn films waarbij de poppetjes beeldje voor beeldje worden gefotografeerd en dan steeds in een andere positie. Loeki de Leeuw is daar een bekend voorbeeld van.
Loeki is trouwens ook onderdeel van Carnaval Festival in de Efteling. Joop Geesink is de ontwerper van deze attractie, het is dus zeker geen toeval dat de leeuw daar te zien is.
Gouden Loeki
Tenslotte leeft Loeki voort in de Gouden Loeki, een prijs voor de beste reclamespot. En dan is er natuurlijk nog de Loden Leeuw: de televisieprijs voor de meest irritante reclame, die onder andere gewonnen werd door René Froger met zijn ‘multifocáále bril’, Marijke Helwegen en Haribo.
Loeki producten
Dat er nog steeds veel mensen zijn die Loeki een warm hart toedragen, is duidelijk te zien in de merchandise. Er zijn nog volop mokken, t-shirts, tassen en wenskaarten te koop met de leeuw erop. Wil je iemand blij maken met een echte Loeki wenskaart, dan kun je terecht bij Kaart2go.nl. Je vind er een uitgebreide collectie van de hand van Studio Geesink.
Wie nog even van Loeki wil genieten kan hier honderdvijftig filmpjes bekijken.
Foto’s: Wikipedia, STER, Youtube