Weet je het nog?
Voor de meesten van ons is het een automatische handeling. Je stapt in je de auto en doet de gordel om. Veiligheid boven alles. Maar het is nog maar zo’n veertig jaar verplicht in ons land om voorin een gordel te dragen.
De eerste autogordel werd in 1956 geïntroduceerd door Ford en Volvo ontwierp drie jaar later de huidige driepuntsgordel. Het duurde echter nog tot 1975 voordat iedere nieuw geproduceerde auto gordels moest hebben en het dragen ervan werd een jaar later verplicht. Het verplichte gebruik van de veiligheidsgordel achterin is er trouwens pas sinds 1992. De reden daarvan is dat eigenlijk iedereen in de jaren zeventig tegen de riemen was, het werd gezien als een inbreuk op de mensenrechten. In die tijd waren er geen snelheidslimieten, geen verkeershelmen en je mocht zelfs met een borrel op rijden. Het aantal doden en gewonden op de snelwegen liep dan ook alleen maar op. In 1972 kwamen de cijfers uit op maar liefst 3000 verkeersdoden. In 2017 waren dat er 613. Met gordel is de kans op letsel 40% kleiner dan zonder. Rijden zonder kost je trouwens €140,00 aan boete.
Een paar weetjes
- Nils Bohlin, de Volvo ingenieur die de driepuntsgordel uitvond en het patent gratis beschikbaar stelde in het belang van de veiligheid, redt indirect iedere zes minuten één leven
- Voor medewerkers van een bezorgdienst en taxichauffeurs gelden in bepaalde gevallen andere regels
- Op sommige wegen in Estland is het verboden om een gordel te dragen. Het gaat dan om ijswegen waar het zaak is om snel je auto uit te vluchten als het ijs gaat barsten
- In Duitsland, Spanje, Italië en Zwitserland moeten ook honden verplicht een gordel dragen
- Uit onderzoek blijkt dat gordels in de trein averechts zouden kunnen werken. Bij een tweepuntsgordel kun je je nek breken en voor een driepunts- is de stoel niet stevig genoeg
- In touringcars voor buitenlandse reizen zijn riemen (indien aanwezig) sinds 2006 verplicht, evenals in streekbussen die sneller mogen dan 80 kilometer per uur
- Tenslotte nog een Belgisch filmpje over de noodzaak van de autogordel
Verder lezen? Klik hier voor het interview met ambulancechauffeur Klaas Bergsma