close
  • donderdag 2 april
Nostalgie

Waarom een Tupperware Party nooit uit de mode raakt

Waarom een Tupperware Party nooit uit de mode raakt

Wie heeft er geen Tupperware-bakje in zijn keukenkast staan? Al sinds 1946 veroveren de kunststof keukenproducten de wereld. Aangewakkerd door de befaamde Tupperware Parties, oftewel huiskamerdemonstraties voor vriendinnengroepjes, buurvrouwen en moeders en dochters. En het is weer helemaal ‘up-and-coming’. 

Het waren best prijzige opbergbakjes, maar dan had je ook wat. Bovendien werd er levenslange garantie beloofd. Als de buurvrouw een reeks opbergbakjes kocht, kon je niet achterblijven. Jonge moeders kozen voor de geweldig goed afsluitbare moedermelk-kan (het zal een andere naam hebben gehad), en een beetje gepassioneerde keukenprinses schafte het handige vergiet of de maatbeker aan. En als je bijna ging trouwen, dan moest je toch in ieder geval zo’n party bezoeken. 

In een artikel in Trouw van 2007 wordt gesproken over nog altijd zestigduizend Tupperware-parties per jaar in Nederland. Het zal een paar jaar later niet anders zijn, gezien de nog altijd grote populariteit. Naast een online-shop worden toch nog heel veel producten via de huiskamers verkocht. Lekker laagdrempelig. Tegenwoordig kan er bij de gastvrouw of gastheer ook gekookt worden en kun je de producten direct in werking zien.

Tupperware Plastics Company

Earl Tupper is de grondlegger van dit fenomeen. Een Amerikaan die na een mislukt avontuur als ondernemer in de aanleg van tuinen gaat werken bij een chemisch bedrijf waar hij in aanraking komt met de grondstof polyethyleen. Hij ontwikkelt het tot een stevig en doorzichtig materiaal waar het latere plastic bakje van wordt gemaakt. Hij heeft klaarblijkelijk oog voor waar de huisvrouw behoefte aan heeft: voedsel luchtdicht goed kunnen bewaren in handig afsluitbare bakjes. In 1944 richt hij de Tupperware Plastics Company op en twee jaar later vraagt hij er patent op aan. De producten gaan de winkels in.

Gebaseerd op deksels van potten verf

Het was verkoopagente, Brownie Wise, die de huisvrouwbijeenkomsten in het leven riep. Met groot succes. Dat was niet voor niets, want in de winkel verkocht het niet. Mensen begrepen niet dat de afsluitbaarheid van de bakjes uniek was. Dat moest worden uitgelegd en zo’n party was daar heel geschikt voor. Wist je overigens dat de deksels zijn gebaseerd op deksels van potten verf? Het moest immers luchtdicht ofwel vacuüm verpakt kunnen worden om etenswaren zo lang mogelijk vers te houden. Die kwaliteit kon tijdens een party helder uit de doeken worden gedaan en trok de kopers over de streep.

In 1949 werd de eerste party gehouden in Detroit. In 1960 maakte Europa op die manier succesvol kennis met Tupperware. Hoe leuk is het om onder het genot van een hapje en een drankje met je vriendinnen alle mogelijke keukenhulpjes te bekijken, te betasten, uit te proberen en vervolgens aan te schaffen? Klaarblijkelijk heel erg leuk want in 2014 maakte het bedrijf een winst van ruim twee-en-een-half miljard dollar.

Gratis producten voor de gastvrouw

In de jaren negentig was er echter een dip in de verkoopcijfers, maar met het uitbreiden van het assortiment met onder meer roestvrijstalen producten en keukenmessen, en buiten Europa zelfs verzorgingsproducten, raakte het merk weer in de lift. Tot op de dag van vandaag wordt er wereldwijd enorm veel verkocht.

Als je als gastvrouw of gastheer je huiskamer ter beschikking stelt en mensen uitnodigt, en tegenwoordig eventueel ook een interactieve kooksessie houdt, wordt je daarvoor beloond met gratis producten. De consulent werkt op commissie-basis. Er is vandaag de dag een kleurrijke hippe site waar je vrolijke jonge mensen treft. ‘Word nu lid van het Tupperware Team’ staat erboven. Het merk is er klaarblijkelijk allang niet meer voor alleen de traditionele huisvrouw, alhoewel het daar toch nog regelmatig mee wordt geassocieerd.

Naast dat de consument inmiddels ook in een webshop terecht kan, kun je dus nog altijd een party bezoeken of organiseren en Tupperware verkoper worden, tegenwoordig consulent genoemd. Managers zoeken ze ook. En er wordt uiteraard van alles beloofd. Naast een ‘opleiding’ en coaching, ontvang je regelmatig leuke producten. 

Foto: By State Library and Archives of Florida – https://www.flickr.com/photos/floridamemory/9005266839/, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53520842

Geschreven door: Redactie