We kwamen het onverwacht tegen. Een dun foldertje met op de cover Umberto Tan, zittend op de nieuwste bank van een zeker meubelmerk. Umberto?
BN’s en reclame. Soms is er een perfecte match en begrijp je de betrokkenheid. Vaker is die klik ver te zoeken. Past het of past het niet? En waarom?
Ze wist van stoempen en met het snot voor de ogen de Cauberg op fietsen, maar nu ze het professionele wielrennen vaarwel heeft gezegd, fietst Leontien van Moorsel in een keurig lange broek en het haar in de plooi op een heuse e-bike de berg op. Dat begrijp je nog.
Anita Witzier
Anita Witzier, eens de jonge blonde bloedmooie omroepster van Veronica, heeft zich eveneens aan de E-bike fiets geconformeerd. Dat begrijp je dan niet direct of het moet het behalen van een hogere leeftijd zijn en het feit dat ze reuma heeft, maar dat moet je dan maar net snappen. Een aantal jaren geleden toonde ze nog haar gladde huid dankzij een bekend cosmeticamerk met total effects. Dat snap je dan direct weer wel.
Lekkere uithaal
René Froger zingt zijn ogen scherp. Die reclame komt zo vaak voorbij dat menigeen zijn oren er bij dicht houdt. De combinatie met de ogen is een raadsel, het reclamebureau had mogelijk de zangerige toon van het merk de prioriteit gegeven en zocht er iemand bij die een lekkere uithaal daarbij kon geven. Zo geschiedde. En over oren gesproken; Willeke Alberti laat zich soepeltjes een paar hoorapparaten aanmeten. Ook een leeftijdskwestie, maar zou ze echt minder horen?
Allemaal dood
‘We gaan allemaal dood’, is een recht voor zijn raap uitdrukking van Adelheid Roosen voor een grote uitvaartmaatschappij. Zij spreekt onze klanten aan, moeten de dames en heren van de communicatie-afdeling gedacht hebben. Waarschijnlijk zit de link in het feit dat ze onder andere documentaires maakte over haar oudere dementerende moeder en op die manier dicht op de huid van het kwetsbare en eindige leven zit. Bovendien is ze niet op haar mondje gevallen en nergens bang voor. Deal gesloten!
Evenals voetbalspelers zit hij op de bank
En dan Humberto Tan. Is hij nu echt uitgerangeerd? Evenals voetbalspelers die niet goed genoeg (meer) zijn, zit hij namelijk op de bank. Zichtbaar op de cover van een eenvoudige reclamefolder over de nieuwste collectie relaxbanken. Ziet er wat sneu uit, maar misschien is hij zelf erg blij met de klus. Je moet wat.
Kwatta chocolade
Wist je trouwens dat de eerste bekende Nederlander die ingezet werd in een televisiereclame Ramses Shaffy was? Dat deed hij voor het chocolademerk Kwatta (1967). Vreemde match misschien, maar hoge honoraria trekken veel BN’ers die richting uit.
Bubbelbad
Maar een beetje klik moet er toch wel zijn. Zoals Rintje Ritsma voor badproducten. Mooi lijf, dus dat mag gezien worden. Adèle Bloemendaal zat ook ooit in een bad, een bubbelbad, maar dat was voor een chocoladereep. Snap je dan weer niet, maar het scoorde wel. Naar de reden mag je raden (‘nee, daar zie je niks van’).
Biermerk
Voetballer Barry Hulshoff deed iets met hondenvoeding, waarschijnlijk omdat hij er zelf twee had en Piet Bambergen deed iets voor een biermerk. Dat was hem ook best aan te zien. Koos Postema deed een reclame voor een bank en Jort Kelder ook. Bij die laatste is dat beter te rijmen. Net als Chiel Montagne voor een radiozender. Bennie Jolink van Normaal ging voor de bijl voor een chipsmerk en later voor een verzekeringsmaatschappij. Die hadden we nou logischerwijze voor een biermerk gestrikt.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan, en het lijkt een leuk spelletjes. Klopt het of klopt het niet? Umberto op dit moment wel. Toch?