Ruim 76.000 bezoekers voor Rembrandt & Saskia in Fries Museum

De tentoonstelling werd met een rapportcijfer van een 8,5 zeer hoog gewaardeerd door het publiek.

Het Fries Museum heeft met Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw in totaal 76.826 bezoekers getrokken.

De tentoonstelling, die de prelude vormde van het themajaar Rembrandt & de Gouden Eeuw, werd met een rapportcijfer van een 8,5 zeer hoog gewaardeerd door het publiek. Maar liefst 58.000 bezoekers kwamen speciaal voor de tentoonstelling naar Leeuwarden. Hiermee zorgde het museum voor een economische impuls voor de stad van 2,4 miljoen euro.

Liefde in de Gouden Eeuw

Vanaf 24 november 2018 was in het Fries Museum in Leeuwarden Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw te zien. Rembrandt van Rijn en zijn vrouw Saskia Uylenburgh vormden de rode draad in een tentoonstelling over het societyhuwelijk in de zeventiende eeuw. Meer dan 250 objecten lieten zien hoe lief en leed in die tijd werden gedeeld. Daarbij was aandacht voor alle aspecten van de liefde, van de eerste hofmakerij en overdadige bruiloften tot de donkere kanten van het huwelijk zoals kindersterfte en overspel.

In totaal waren er 23 werken van de Hollandse meester te zien waaronder het persoonlijke meesterwerk Saskia en profil in kostbaar kostuum. Rembrandt voltooide dit portret van Saskia kort na haar dood in 1642. Het Fries Museum haalde het schilderij speciaal voor de tentoonstelling voor het eerst in ruim 250 jaar naar Nederland.

Lovende reacties

De tentoonstelling ontving lovende recensies uit binnen- en buitenland. Trouw gaf 5 sterren, De Telegraaf vond het ‘een ontroerende tentoonstelling’ en de Engelse kwaliteitskrant The Guardian noemdeRembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw ‘Unprecedented’. In totaal verschenen er meer dan 1511 artikelen over de tentoonstelling in Nederlandse kranten en tijdschriften met een mediawaarde van ongeveer 3,9 miljoen euro.

Uit publieksonderzoek bleek dat 58.000 bezoekers speciaal voor de tentoonstelling naar Leeuwarden kwamen. Zij gaven in totaal zo’n €2,4 miljoen uit in de stad aan eten en drinken, winkelen en andere activiteiten. Van deze bezoekers bleef 12% gemiddeld 1,9 nacht slapen. Dit staat gelijk aan 13.000 hotelovernachtingen in de stad en regio.