Muziek als marketingstrategie, daar is reclame natuurlijk het beste voorbeeld van. Uit onderzoek van drs. Thijno Kramer is gebleken dat je een commercial meer waardeert als je de muziek erin leuk vindt én herkent. Muziek zorgt voor een grotere emotionele betrokkenheid en die emotie is belangrijker dan de boodschap zelf. Eigenlijk ook gewoon heel logisch. Passende muziek blijkt zelfs voor 16% voor meer effectiviteit te zorgen.
Tegenwoordig bestaan tv-programma’s van de commerciële zenders bijna uit meer reclame dan uit programma. De blokken worden steeds langer, alleen even plassen is niet meer genoeg om de tijd te doden. Als je je dan wilt onderscheiden met je reclame, doe je er als bedrijf goed aan om voor aansprekende muziek te kiezen. Natuurlijk moet de reclame zelf ook leuk zijn om naar te kijken, want alleen met muziek red je het niet, die is immers toch smaakgebonden.
We vonden een paar mooie voorbeelden van onderhoudende reclames met duidelijk herkenbare muziek. Ken jij ze nog?
Calvé: Muddy Waters – Mannish Boy
Even Apeldoorn Bellen: Roots Syndicate – Mocking’ Bird Hill
Cola Light: I just want to make love to you – Etta James
Dove: True colors
Postbank: 15 miljoen mensen – Fluitsma en Van Tijn