Waarom je je autoruiten zorgvuldig moet krabben

Wie in de vroege morgen oom agent treft, kan er maar beter voor zorgen dat zijn autoruiten en spiegels ijsvrij zijn. Anders kun je de portemonnee trekken.

Vanmorgen was het flink ruiten krabben. Niet altijd het leukste klusje als je nog maar net uit je bed bent en de weg op moet. Maar doe het toch maar zorgvuldig, want slecht gekrabde ruiten kunnen je geld kosten.

De bedragen lijken hier en daar wat te verschillen, maar je kunt rekenen op rond de 380 euro boete als je autoruiten en spiegels die niet volledig ijsvrij zijn. Daarnaast wordt er ook wat van je geduld gevraagd, want ook al heb je de ruiten ijsvrij, ze beslaan snel. Dus moet je wachten tot de ruiten niet meer beslaan.

De boete op slecht zicht door voor- en achterruit staat op zo’n 230 euro. Niet ijsvrije spiegels doen daar nog een schepje bovenop. Maar liefst 150 euro. Ruiten goed droog houden en met ruitenwisservloeistof de ramen inspuiten of de ruit ’s nachts afdekken met een speciale deken of karton (ook dan de ruit eerst goed droog maken), helpt allemaal, maar in de meeste gevallen zul je toch moeten schrapen met de ijskrabber.

Denk niet dat de politie het met een korreltje zout neemt, want in 2016 werden er ruim achthonderd boetes uitgedeeld voor onvoldoende zicht. (CBS). Agenten bepalen zelf wat goed of slecht zicht is. Harde richtlijnen zijn er niet, maar je bent gewaarschuwd.

Alleen voor oldtimers

Het tijdens het krabben stationair laten draaien van de motor wordt bovendien afgeraden. Het zorgt namelijk bij een benzine motor voor aanslag op de gasklep en diesels stoten roet uit. Beroerd voor het milieu en je motor.

Waarom veel mensen dat dan toch nog doen? In de tijd dat veel auto’s nog een carburateur hadden, leek het de motor lekker op gang te brengen. Het warmde de benzine op. Met de huidige elektronische benzine injectie is dat helemaal niet meer nodig en draait de motor binnen tien seconden als een zonnetje. Dus stationair laten draaien heeft alleen zin bij oldtimers.

Hekel aan de kou in de auto? Beter eerst je jas dicht houden en je sjaal om. Die auto warmt ook van binnen snel genoeg op. Tegenwoordig is er zelfs stoelverwarming, dus die eerste paar minuten gewoon even doorbijten bij deze kou.