Ik had er niet bij stilgestaan dat mijn nieuwe Private Lease Elektrische Auto geleverd zou worden zonder laadpas. Bij het ophalen van de auto bleek vervolgens ook nog dat de accu nog half vol was en meer dan 150 km rijden in mijn nieuwe trots zat er het eerste weekend niet in. Ik had mijn eerste weekend als private lease rijder met een gloednieuwe elektrische auto anders voorgesteld.
Als je zoals ik bent aangewezen op openbare laadpalen omdat je geen eigen oplaadmogelijkheid hebt bij je huis, dan heb je een laadpas nodig. Met deze laadpas kan je het opladen van je elektrische auto starten als stoppen. De eigenaar van de laadpaal weet via de pas naar wie hij kosten kan doorberekenen. Kosten die de leverancier van de laadpas weer kan doorberekenen aan zijn klanten. Heel handig allemaal als het werkt.
Maar eerst moet je dus een laadpas krijgen. Waar ik al snel achter kwam is dat er tientallen partijen zijn die deze passen aanbieden en dat er daadwerkelijk een verschil zit tussen de passen. Door een goede keuze te maken valt er geld te besparen. Iets wat ik mij niet gerealiseerd had omdat je in tegenstelling tot benzine tanken op de laadpaal niet kunt zien hoeveel het laden kost.
Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder. Via mobiele apps en websites kun je de tarieven van een specifieke laadpaal checken. Helaas weet je dan veelal nog steeds niet wat je daadwerkelijk betaalt aan de laadpaal. Laadpas aanbieders maken namelijk prijsafspraken met exploitanten van laadpalen. Het is dus heel goed mogelijk dat je een ander tarief betaalt dan op de websites en apps is aangegeven. Bijna alsof je in een vliegtuig zit waar iedereen een andere prijs voor zijn ticket heeft betaald.
Om de keuze te vereenvoudigen is het goed om je als eerste te richten op de laadpaal bij jou in de buurt die het meest verwacht te gebruiken. Vergelijk met welke laadpas je daar het goedkoopst kunt laden. Hierna kun je altijd nog andere passen aanvragen die op andere plekken voordeliger zijn.
Bij het vergelijken van de passen zijn er een aantal zaken om op te letten zoals: prijs per maand, transactiekosten, prijs per kilowattuur, levertijd en de mogelijkheid tot snelladen. De prijs per maand is alleen van toepassing op laadpassen met een abonnement. Er zijn ook gratis laadpassen, maar die hebben veelal een hogere transactiekosten en een hogere prijs per kilowattuur.
Transactiekosten worden vooral bij gratis laadpassen zonder abonnement berekent en bedragen vaak zo’n € 0,35 per keer dat je gaat laden. Laad je vaak een klein beetje, dan kunnen de transactiekosten oplopen. Het grootste verschil in de totale kosten zit uiteindelijk bij de meeste mensen in de prijs per kilowattuur. Bij een gratis laadpas ligt de prijs per kilowattuur altijd hoger.