De APK-keuring is voor veel autobezitters altijd weer een spannend moment. Komt je auto ook dit jaar weer door de keuring? Bepaalde onderdelen komen vaak voorbij als noodzakelijke reparatie bij de APK. We geven je een overzicht hiervan. Deze wordt aangeboden door Carpardoo, expert op het gebied van auto-onderdelen.
1. Banden
Als er één onderdeel van je auto gevoelig is voor slijtage, dan zijn het je banden wel. Deze maken immers constant contant met de ondergrond en krijgen iedere ongelijkheid in die ondergrond te verwerken. Het is ook niet ongewoon dat door stoeprandjes je uitlijning niet helemaal goed meer is, en je banden ongelijk afslijten. Daarnaast beschadig je met stoepranden ook de zijkant van je banden. Als je je bandenspanning niet regelmatig controleert, werk je ook nog eens mee aan bovengemiddelde bandenslijtage. Bij een zachte band maakt immers een groter deel van de band contact met de ondergrond en slijt deze dus harder. Banden die erg zacht zijn, kunnen zelfs oververhit raken met alle gevolgen van dien. Bij de APK-keuring wordt gekeken naar de profieldiepte die over is op je banden. Deze moet minimaal 1,6 mm zijn, anders moet de band worden vervangen.
2. Remmen
Goed werkende remmen zijn cruciaal voor jouw veiligheid en die van andere weggebruikers. Ook je remmen slijten bij veelvuldig gebruik, een daarom komen deze vaak naar voren als verplichte reparatie bij APK keuringen. De remvloeistof kan opraken, en de remblokken, remschijven en remschoenen kunnen versleten raken. Houd zelf scherp in de gaten of je remmen nog goed werken. Schud de auto wanneer je remt? Levert op het rempedaal trappen minder reactie op dan voorheen? Wacht niet tot de APK met de reparatie als doorrijden onverantwoord wordt.
3. Stuurdelen
Stuurdelen zoals uitgedroogde rubbers, maar ook fuseekogels, stuurkogels, aandrijfhoezen en draagarmen kunnen aan vervanging toe raken. Ook kan de stuurvloeistof bijgevuld moeten worden, of de stuurpompriem gemaakt moeten worden. Merk op of je auto naar een kant trekt. Dit is een indicatie van een stuurdeel dat vervangen moet worden. Voelt het sturen zwaarder aan, dan is er iets mis met de stuurbekrachtiging. Begint je auto zwalken, rij dan niet verder, maar laat hem verslepen naar een garage.
4. Verlichting
Goede verlichting is belangrijk voor de veiligheid van alle weggebruikers. Toch zie je vaak zat bij passanten dat niet alle lichten goed werken. Dit kun je meestal bij je eigen auto niet goed waarnemen wanneer je achter het stuur zit. Daarom komt dit vaak naar voren bij APK-keuringen. Vooral het dimlicht, wat veel gebruikt wordt, moet vaak vervangen worden. Dit is bij de meeste auto’s een reparatie die je ook zelf kunt uitvoeren als je de juiste lampen bestelt. Let wel goed op de juiste afstelling. Verlichting moet jouw zicht bieden, maar een ander niet het zicht ontnemen.
5. Vering
Drempels zijn bedoel om auto’s af te remmen. Doe je dit niet voldoende, dan krijgen je vering en je schokdempers een optater. Hierdoor gaan ze uiteindelijk kapot. Daarom komen ook deze onderdelen vaak naar voren bij APK-keuringen. Je merkt dat er iets mis is als het autorijden oncomfortabel begint aan te voelen en door blijft schokken. Ook als je lawaai hoort bij het rijden over spoorwegovergangen, drempels of gaten in de weg is een reparatie noodzakelijk.
6. Uitlaat
Je uitlaat moet geluidsoverlast en stank van je auto verminderen. Bij schade kan het zijn dat dit minder goed gebeurt. Zo kan de demper op je uitlaat kapot gaan. Dit merk je als je auto een brullend geluid begint te maken. Zit er een scheur in de uitlaat, dan kun je een gesis horen. Rammelt er iets, dan zit je uitlaat niet goed meer vast. Ook dit komt regelmatig aan het licht bij APK-keuringen.
7. Ruitenwissers
Dit is er één om waakzaam voor te zijn wanneer je je auto voor de APK laat keuren. Goed werkende ruitenwissers zijn namelijk verplicht, maar wanneer je deze door een garage laat vervangen ben je meer kwijt dan noodzakelijk. Het wordt gezien als een kleine reparatie waar vaak geen toestemming voor gevraagd wordt. Dit terwijl je ze makkelijk zelf kunt kopen en vervangen.
8. Ruitenwisservloeistof
Je ruitensproeier aan de voorkant van de auto moet werken. Als bij het testen blijkt dat je ruitenwisservloeistof op is, zal de garage deze bijvullen. Dit kan duurder uitvallen dan wanneer je dit zelf doet. Het is helemaal niet moeilijk om te doen.
9. Roest
Bij de APK-keuring wordt er gekeken naar roest op niet-dragende delen en dragende delen. Zit er roest op dragende delen zoals dorpels, ophangingsdelen of kokerbalken, dan kan dit een reden zijn om de auto af te keuren.
10. Richtingaanwijzers
Werken je richtaanwijzers nog goed? Merk op of het tikkende geluid sneller gaat dan normaal. Dit betekent namelijk dat er een richtaanwijzer niet werkt. Dit is uiteraard cruciaal voor de verkeersveiligheid, en zal bij de APK gerepareerd moeten worden.