5 tips om een eigen bedrijf te starten

Je hebt een briljant idee, je wilt een andere richting inslaan of je bent het meer dan zat om voor een baas te werken. Je wilt voor jezelf beginnen. Het speelde al lang door je hoofd, je dagdroomde erover, maar nu wil je het echt in gang gaan zetten. Waar begin je?

De komende zomervakantie is een goed moment om je plan goed uit te werken. Om later niet te moeten denken, had ik maar en wat als…? Soms moet je gewoon je hart volgen en gaan voor je droom. Om te zorgen voor een zo goed mogelijke start van je bedrijf is een degelijke voorbereiding belangrijk. De meeste starters hebben in het begin veel vragen en proberen die beantwoord te krijgen bij de mensen om hen heen. En velen ‘weten’ dan van horen zeggen de meest fantastische antwoorden en brengen de startende ondernemer alleen maar meer in verwarring.

  • Daarom een top 5 van belangrijke punten voor startende ondernemers:

    1. Plannen

  • Zet je plannen op papier.
    -Welk product of dienst ga je aanbieden, ben je daarin uniek of heb je concurrentie?
    -Wie zijn je concurrenten en hoe ga jij je van hen onderscheiden?
    -Ga je fulltime beginnen of parttime naast je baan?
    -Ga je alleen werken of samen met iemand anders?
    -Wie worden je klanten en waar zijn die gevestigd?
    -Wat heb je nodig om te kunnen starten en wat zijn de kosten daarvan?
    -Hoeveel geld heb je zelf beschikbaar en hoeveel zou je eventueel moeten lenen?
    -Hoe ga je nieuwe klanten vinden, hoe vergroot je de naamsbekendheid?
    -Hoeveel omzet denk je te kunnen halen, wat is jouw product of dienst waard?
    -Wat zijn je sterke kanten en je valkuilen, heb je de juiste opleiding, kennis en ervaring?
    -Lees je plannen nog eens kritisch door, laat het aan iemand lezen die je   vertrouwd én volledig onafhankelijk is.

    2. Naam

  • Bedenk een goede naam voor je bedrijf.
    -Zoek op de website van de Kamer van Koophandel of er niet al een bedrijf bestaat met dezelfde naam en check ook of er een handige domeinnaam beschikbaar is voor je website.
    -Schrijf je eerst in bij de Kamer van Koophandel.
    -Bedenk vooraf wanneer je wilt starten en vertel het als je ingeschreven bent aan iedereen om je heen. Vraag ze ook om dit door te vertellen, zo bereik je meer mensen en dus ook mogelijke klanten.
    -Laat visitekaartjes drukken en deel ze per twee uit, één voor de ontvanger en één die de ontvanger kan weggeven.
    -Bezoek netwerkbijeenkomsten, het vergroot de naamsbekendheid en geeft je mogelijkheid om potentiële klanten te ontmoeten. In het begin zal het misschien best moeilijk zijn om klanten te vinden en misschien vind je het ongemakkelijk om naar zulke bijeenkomsten te gaan. Probeer dan samen met een andere ondernemer te gaan die je al kent.

    3. Bankrekening

  • Open een bankrekening die je voor je bedrijf gaat gebruiken. Dit hoeft niet altijd een zakelijke rekening te zijn (al zullen banken je wat anders vertellen).
    -Voor een eenmanszaak kun je vaak volstaan met een extra privé rekening. Om niet het risico te lopen dat je de verkeerde bankpas gebruikt om een zakelijke uitgave te betalen, is het handig om bij een andere bank een rekening af te sluiten. Zo weet je precies welke pas je voor je bedrijf moet gebruiken.
    -Kies je voor een BV als rechtsvorm of begin je bijvoorbeeld een webshop waarbij de klant via iDeal kan betalen, dan ben je wel verplicht om een zakelijke bankrekening te openen. Informeer dan goed bij diverse banken wat je daarvoor betaalt. De tarieven lopen namelijk flink uiteen, zo betaal je bij de een € 5,00 per maand en bij een ander soms wel € 50,00 per kwartaal.

    4. Uren

  • Houd steeds goed alle uren bij die je bezig bent met je bedrijf en tel hierbij alle uren mee.
    -Niet alleen de uren die je daadwerkelijk kunt factureren naar je klant, maar ook uren voor de administratie, reisuren, overleg met klanten/leveranciers, bijscholing, netwerkbijeenkomsten, etcetera.
    -Als je aannemelijk kunt maken dat je minimaal 1225 uur aan je bedrijf besteed hebt, kom je in aanmerking voor de ondernemersaftrek en wordt het hebben van een eigen bedrijf financieel ineens een stuk aantrekkelijker.

    5. Overzicht

  • Het bijhouden van de administratie is misschien wel het belangrijkste wat je als ondernemer moet doen, alleen op die manier houd je overzicht en controle.
    -Toch wordt de administratie door velen als noodzakelijk kwaad gezien. Veel starters denken dat ze alles zelf moeten doen, maar wat nu als je wel heel goed bent in je vak, maar niet in het bijhouden van de administratie? Moet je dan je bedrijf daardoor laten stranden?
    -Een boekhouder kost alleen maar geld, is ook een veelgehoorde kreet, maar een goede boekhouder doet meer dan alleen de administratie verwerken.
    -Iedere ondernemer moet de administratie doen op een manier die bij hem past. Voor de een is dat een Excel bestand bijhouden, de ander scant alleen bonnen in en laat de rest aan de boekhouder en weer de volgende laat slechts periodiek de administratie controleren.
    Ik vind dat de boekhouder vooral een sparringpartner en adviseur moet zijn. Iemand die over je schouder meekijkt en ingrijpt wanneer dat nodig is. Iemand die je gerust een vraag kunt stellen, ook ’s avonds en in het weekend, zonder je meteen een vette rekening te sturen. Iemand die persoonlijk betrokken is bij de klant en diens bedrijf.
    Natuurlijk, wat je zelf kunt doen, heb je als eerste verdiend, maar soms moet je jezelf de vraag stellen: wat kost het als ik het zelf doe en dus niet voor de klanten kan werken? Wiens uurloon is dan uiteindelijk hoger?

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Linda van de Glind van L.G. Belastingadviesbureau