Zo, die ziet er goed uit!

Je moet goed naar je lijf luisteren, meent Sandra. Ze traint minstens vier keer per week en raadt al haar vriendinnen aan te ga sporten! De reden dat ze er nog superstrak uitziet. 

Lees meer positieve en inspirerende verhalen in ons 52 pagina’s tellende
gratis digitale magazineFifty Fit and Free

Sandra de Beer (58) uit Den Haag raakte al op haar 42ste in de overgang en had daar behoorlijk last van. “’s Nachts lastige opvliegers bijvoorbeeld. Toen mijn zus ook in de overgang kwam en daar zelfs depressieve klachten bij kreeg, schrok ik daar enorm van.”

Als studente aan de Rotterdamse Dans Academie en als professioneel danseres bij dansgezelschap Djazzex was ze zich altijd heel bewust geweest van haar lichaam. “Eenmaal geconfronteerd met die klachten dacht ik: hoe moet ik dit opvangen? Hoe geef ik mijn lijf een oppepper?” Hormoonpleisters die ze van de huisarts voorgeschreven kreeg, wees ze resoluut af. Sporten moest het worden. “Ik wilde niet in die molen terecht komen en me slecht gaan voelen. Dat werkt een negatief zelfbeeld in de hand. Om daar ver van te blijven, ging ik het sporten totaal omarmen.”

Nu was sporten haar niet vreemd. Het dansen was weliswaar naar de achtergrond verdwenen, want nadat ze in de jaren tachtig aerobiclessen had gegeven op balletscholen, verdwenen veel van deze dansscholen uit beeld. “Er kwamen meer en meer sportscholen voor in de plaats en na een aantal jaren lesgeven op zo’n sportschool ben ik na de geboorte van mijn tweede dochter op mijn 39ste, vooral voor mezelf gaan sporten.”

‘Je pleegt onderhoud aan je huis en je auto, dan dus ook aan je lijf’

Het bleek de beste remedie tegen de overgangsklachten die zich een paar jaar later aandienden. “Ik kan het anderen duidelijk uitleggen. Je pleegt onderhoud aan je huis en je auto, dan dus ook aan je lijf. In tegenstelling tot die eerste twee is je lijf niet vervangbaar. Dus wees er zuinig op. Ga niet aan de pillen, pleisters en poeders, accepteer dat je lijf niet meer is zoals toen je dertig was, maar laat het wel zichzelf herstellen. En dat kan. Zonder chemische middelen kan je lijf meer dan je denkt, maar dat vergt wel aandacht en training.”

“Al mijn vriendinnen zijn ouder dan vijftig en ik durf eerlijk te zeggen dat ze er niet ‘oud’ uitzien, of wat daar dan ook voor door mag gaan. Ik zeg tegen allemaal: ga sporten. Dat kan ook een uurtje wandelen zijn, na het avondeten, maar doe iets. En als je lijf om rust vraagt, pak dat dan ook op. Met andere woorden: je moet ook goed naar je lijf leren luisteren. Het zorgt ervoor dat het zichzelf op een goede manier herstelt en ontspant. Wat wil je nog meer.”

Thuis oefeningen doen

Sandra zelf sport zo’n vier keer per week, in de sportschool. “Op maandag doe ik bodybalance, dat is iets tussen yoga en Pilates in en maakt mijn ‘core’ sterk. Op dinsdag dans ik en op woensdag geef ik zelf les aan vijftigplussers. We trainen de spieren, doen Pilates en doen aan dans. Op donderdag doe ik Zumba en op zondagochtend een totall-body training met gewichten. Als ik niet de mogelijkheid heb om naar de sportschool te gaan, doe ik thuis oefeningen.”

Deel dit artikel

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar top