Wel of geen black box in auto’s?

De oorzaak van een ongeval sneller oplossen met gegevens uit een 'black box'? Is dat wat voor auto's?

Auto’s zitten tegenwoordig vol electronica en dus ook veel data. Niet alleen wat de auto kan, maar ook wat jij doet, jouw rijgedrag, kan daar aan afgelezen worden. Heel handig om in te zetten na een ongeval, maar dan moeten die gegevens wel beschikbaar zijn. Een black box inbouwen?

Op dit moment is dat niet het geval. Het zijn gegevens waar fabrikanten mee kunnen spelen en die ze dan ook graag bij zich houden en alleen tegen betaling beschikbaar stellen.

Verzekeraars vinden dat dat anders moet. Zo zou het veel beter zijn als bijvoorbeeld een onafhankelijke instantie als de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) die gegevens gaat beheren. Dat zou namelijk betekenen dat die data ingezet kunnen bij bijvoorbeeld een ongeval. Informatie over het remgedrag of de snelheid waarmee werd gereden zijn dan direct beschikbaar.

Black Box

Om die gegevens zo zuiver mogelijk te houden is ‘de zwarte doos’ een optie. Een zogenoemde Event Data Recorder (EDR) kan de politie veel tijd besparen, want getuigenverklaringen en veel uitzoekerij kunnen grotendeels achterwege blijven.

We kennen de term uit de vliegtuigen. Daar gaat het om een flighdatarecorder (FDR), waar vluchtgegevens in worden opgeslagen. Zo’n ‘zwarte doos’ (meestal oranje van kleur, maar afgeleid van het Engelse woord ‘black box’) kan extreme condities weerstaan zoals brand en waterschade.

Oorzaak ongeval

In vliegtuigen bevindt zich nog een tweede zwarte doos. Namelijk eentje die de gesprekken in de cockpit opneemt. Beide kunnen er voor zorgen dat de oorzaak van een ongeval achterhaald kan worden, met het doel deze in de toekomst te voorkomen. Ook in grote passagiersschepen en treinen is vaak een soortgelijk systeem ingebouwd.