Weg met de sleurhut, leve de camper

De sleurhut is uit, de camper is in. Alhoewel Nederland nog altijd het caravanland bij uitstek is, is de camper flink in opkomst. “Het reizen is het doel. Niet een eindbestemming.”

De afgelopen vijf jaar reden er vijf procent minder caravans op de Nederlandse wegen, waarmee het aantal daalde met 25.000. Daarentegen is het aantal campers met zo’n 21 duizend toegenomen. Een stijging van 27 procent. Zo blijkt uit recente cijfers van het CBS.

Inmiddels telt Nederland bijna honderdduizend campers. Eén daarvan is die van Corry (56) en Gerrit (57) die hun De Waard tent een paar jaar geleden verruilden voor een camper. “We zijn momenteel in Duitsland en alweer op de terugweg na drie weken toeren. We hebben nog drie dagen te gaan, zegt Corry met enige weemoed in haar stem. “Na onze De Waard hebben we verschillende caravans bekeken, maar de consequente was dat we dan ook een goeie sterke auto moesten aanschaffen. Een reis naar Nieuw Zeeland, in 2009, bracht ons op heel andere gedachten. We wilden er in eerste instantie allerlei B&B’s afgaan. Totdat de camper in zicht kwam. We waren direct ‘verkocht’.”
De reis duurde zes weken en het was volgens beiden een geweldige ervaring. Corry: “We besloten er daarna zelf een aan te schaffen. Het werd een tweedehands van slechts zeven maanden oud met nog maar 3500 kilometer op de teller.” Enthousiast geeft ze een omschrijving van hun ‘tweede huis’. “De camper is 6.75 meter lang, inclusief garage waar de fietsen in kunnen. En verder alles erop en eraan.”

Driekwart van het aantal caravans en campers is van 50plussers (1 januari 2017).

De camper waar Jolanda (55) en Eric (58) vorig jaar mee door Amerika reisden, spant wel de kroon als het om de grootte gaat. Een tien meter lange luxe bus met maar liefst plaats voor acht personen. “Er zat een koelkast in, zo’n grote hebben we thuis niet eens,” vertelt Jolanda. 
Ze hadden nog nooit in een camper gereden, ze kampeerden altijd met een tent, en wilden dolgraag een reis door Amerika maken. Het werd een toer van 28 dagen van het oosten naar het westen. In totaal reden ze zo’n achtduizend kilometer. 
Jolanda en Eric ontdekten het fenomeen ‘de wegbreng-campers’. Een nieuwe camper van de fabriek naar een verhuurlocatie rijden. Dat betekent dat je tegen een lage prijs een gloednieuwe camper naar zijn plaats van bestemming brengt. Met name in maart en april is de keuze reuze. Je kunt je er eenvoudigweg voor inschrijven. Via de mail krijg je de aanbiedingen. Past de aanbieding bij wat je wilt dan boek je je vlucht naar Amerika, in het geval van Jolande en Eric werd dat Chicago. Van daaruit ging de reis door tien Amerikaanse staten naar San Francisco.

De 50-plussers bezitten 71 procent van alle caravans en 78 procent van de campers.

Eigen camper

Corry en Gerrit werken beiden nog, maar zodra het kan wordt de camper uit de loods gehaald. Corry: “Het gevoel dat je zo weg kunt, is heerlijk. We pakken zoveel mogelijk weekenden.” Zelf rijdt Corry niet. “Ik heb een training gedaan ‘vrouw rijdt camper’, maar toch is het Gerrit die achter het stuur kruipt.” 
Een reis maken naar Amerika is hun grote wens, gewoon de eigen camper verschepen en dan op pad. Maar dan wel met een nieuwere camper die goed geïsoleerd is. “Dan kun je ’s winters makkelijker weg. En het biedt de mogelijkheid zomaar een jaar weg te blijven.”

Jolanda en Eric genieten nog volop na. Het boek vol foto’s en een uitgebreide routebeschrijving kijken ze nog veel in. Foto’s van een enorme camper geparkeerd langs de Californische kust, in een typisch Amerikaans zilvermijnwerkstadje, in een indianen-reservaat. “We zouden het zo nog een keer willen doen. Het is gewoon heerlijk om met een camper te reizen. Zeker met zo’n luxe bus als wij tot onze beschikking hadden.” 
“Een camper is vrijheid,” vertelt Corry tot slot. “Het doel is niet een specifieke bestemming bereiken, maar het reizen op zich.”