Een vertrouwenspersoon begeleidt en ondersteunt wanneer er op de werkvloer ongewenst gedrag ontstaat. Het kan voorkomen dat medewerkers zich hierdoor geïntimideerd, gediscrimineerd of gepest voelen, waardoor zij zich onveilig voelen op het eigen werk. Dit wordt ook wel psychosociale arbeidsbelasting genoemd. Net als fysieke belasting kan dit leiden tot langdurige uitval als er niets aan wordt gedaan. Daarom is het hebben van een neutrale vertrouwenspersoon vaak onmisbaar. Maar wat is een vertrouwenspersoon, en wat is haar rol in jouw organisatie? In dit artikel vertellen we je er alles over.
Begeleiding bij ongewenst gedrag
Een vertrouwenspersoon heeft verschillende taken. Werknemers kunnen zich bij problemen of ongewenst gedrag bij haar melden. Zij zorgt vervolgens voor passende begeleiding en opvang van de medewerker die slachtoffer is van deze gedragingen. Ze bieden een omgeving waar de werknemer zich veilig voelt en zonder zorgen over de problemen kan praten. Vervolgens gaat de vertrouwenspersoon samen met de medewerker op zoek naar een oplossing. De werknemer zelf speelt hierin een belangrijke rol. Daarnaast kan een vertrouwenspersoon ook voorlichting geven over ongewenst gedrag, waardoor dit beter voorkomen kan worden.
Wat is ongewenst gedrag?
Ongewenst gedrag kan veel verschillende vormen aannemen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een medewerker door collega’s wordt uitgesloten, gepest of regelmatig vervelende opmerkingen te verduren krijgt. Uit cijfers van het CBS blijkt dat pesten op de werkvloer helaas vaak voorkomt. Een op de tien werknemers is het slachtoffer van pesten. Dit is een vervelende situatie die een werknemer het plezier in het werk kan ontnemen. Ook discriminatie op basis van geloof, geslacht, etniciteit of seksuele geaardheid komt geregeld op de werkvloer voor. In dit soort situaties zal een werknemer zich snel onveilig voelen.
Externe vertrouwenspersoon
Je kunt ervoor kiezen binnen de organisatie een vertrouwenspersoon aan te wijzen, maar beter nog is een externe vertrouwenspersoon. Zij zijn professioneel opgeleid om met ongewenst gedrag om te gaan en medewerkers die hier slachtoffer van zijn geworden te ondersteunen. Ook spelen zij een neutrale rol bij dit soort conflicten of probleemsituaties. Dat zorgt ervoor dat werknemers zich veilig voelen bij de vertrouwenspersoon, en de drempel om problemen bij haar aan te kaarten minder hoog is.
Uitval voorkomen
Langdurige blootstelling aan ongewenst gedrag zoals discriminatie, seksuele intimidatie of pesten kan leiden tot langdurige uitval van een medewerker. Wanneer je als werkgever eigenrisicodrager voor de ziektewet bent, betekent dat dat je verantwoordelijk bent voor de re-integratie van de medewerker wanneer dit gebeurt. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Een vertrouwenspersoon kan ongewenste situaties in veel gevallen op tijd ondervangen en de-escaleren. Dat voorkomt dat een medewerker onnodig uitvalt, met alle gevolgen van dien.