Nadenken over je afscheid, praten over je afscheid, ook als er niet direct een aanleiding voor is. Wie heeft daar zin in? Toch verschijnen er regelmatig magazines die over de dood gaan. Maar een blijvertje is het vaak niet.
Tijdschrift Strax, Later, Doodgewoon, Dood, Mortalis, Te Be en Drempel. Allemaal namen van glossy’s die in het leven werden geroepen om de dood bespreekbaar te maken. Drempel lijkt de meest recente die eind september op de markt werd gebracht. De onderwerpen in deze magazines betreffen onder andere de wijze van begraven en wat er mogelijk is als het gaat om afscheid nemen. Er wordt geschreven over het verwerken van iemands dood en over de laatste levensfase. Over begraafplaatsen en afscheidsceremonies. En veel persoonlijke verhalen. Het tot dan toe meest opvallende magazine lijkt Dood (2016) te zijn, met een verdrietige Katja Schuurman op de cover die tevens als hoofdredacteur fungeerde.
Youp van ’t Hek en Ruud de Wild schuwden het onderwerp niet
“Ik heb geleerd. Ik heb gelachen. Maar ik heb ook het snot uit mijn ogen gehuild bij het horen van sommige verhalen”, vertelde ze in haar voorwoord. Katja Schuurman ging voor het magazine op zoek naar onsterfelijkheid, reisde naar een dorp in Italië waar mensen flink oud worden en interviewde Eben Alexander, een Amerikaan die meent in de hemel te zijn geweest. Andere bekende Nederlanders die aan het woord komen zijn Thijs Römer en Johnny de Mol. Youp van ’t Hek en Ruud de Wild schuwden ook het onderwerp niet.
Vorig jaar werd het tijdschrift Later, als ik dood ben…, gelanceerd door Marlies Bol (49). Als er iemand is die is over haar afscheid had nagedacht was zij het wel. Ze werd in 2014 getroffen door kanker en meende niet lang meer te zullen te leven. En experimentele behandeling maakte dat ze door kon, maar toen verloor ze haar 19-jarige zoon aan een ongeluk. Het zette haar aan tot het creëren van het blad, zonder winstoogmerk. Louter om een taboe te kunnen doorbreken.
Tesla lijkwagen en opblaaskerk
Later kende wel de meest bijzondere en vooral vrolijk ogende cover. Op de voorkant stond de gele Fiat 500 te ‘shinen’ die regelmatig voorbij komt in het televisie-programma De Kist. Voeg daar aan toe dat bij het feestje ter ere van het eerste nummer een Tesla-lijkwagen aan kwam rijden en er een opblaaskerk tevoorschijn kwam, dan zou je het bijna leuk gaan vinden. Daartoe bijkt de redactie de lezer dan ook zeker aan te willen zetten met website-titels als: ‘Afscheid regelen? Echt; zó leuk kan het zijn’. En ‘uitvaartcake nieuwe stijl’. Op de facebooksite is te lezen dat het magazine geen tweede nummer kreeg. Marlies Bol had er, vanwege haar ziekte, de energie niet meer voor.
Drempel verscheen eind september van dit jaar. Ze roepen zelf dat ze het eerste magazine over sterven zijn, maar dat blijkt dus niet waar. Het is trouwens een eenmalige speciale uitgave van het Landelijk Expertisecentrum Sterven. De Volkskrant pakte eind september eveneens over het onderwerp uit met een eenmalig reeks interviews met Nederlanders over sterven, waarin we een openhartig interview treffen met Astrid Joosten over de dood van haar geliefde. Al met al lijken magazines over de dood geen lang leven beschoren en wordt er om de zoveel tijd een nieuwe geboren. Als het leven zelf.
Hoofdfoto: Hans Poel
Foto Dood: Adieumedia
Foto Drempel: LES