Vloggend gaat hij door het leven, Roy Helmerhorst. In posts, stories en vlogs laat hij zien wat hij het liefste doet: aardrijkskunde geven op het Anna van Rijncollege in Nieuwegein. Hij wint de KNAG Onderwijsprijs en is daarmee aardrijkskundeleraar van het jaar 2020.
Roy Helmerhorst is druk bezig met lesgeven als ineens twee juryleden van het KNAG binnen lopen. Zij verrassen hem met de KNAG Onderwijsprijs. In het bijzijn van zijn leerlingen ontvangt Helmerhorst de prijs uit handen van juryvoorzitter Roeland van Westerop.
Van Westerop: ‘Les krijgen van Roy is een ervaring die zijn leerlingen niet snel zullen vergeten. Hij werkt zeer vernieuwend en zijn zelfgemaakte filmpjes via het account Aardrijkskunde Kennisclips op zowel YouTube als Instagram vrij toegankelijk voor iedereen. Leerlingen uit het hele land kunnen hem bijvoorbeeld tijdens Q&A’s vragen stellen. Daarnaast maakt hij maakt vlogs over lesgeven, wat weer andere (beginnende) leraren inspireert. Hij laat zien op welke creatieve manieren hij lesgeeft. Hij is echt een boegbeeld voor het vak.’
Passie
Dat hij wilde lesgeven, wist hij altijd al. De passie voor aardrijkskunde begon bij Helmerhorst toen hij zelf op de middelbare school zat en een docent had die superenthousiast was over het vak. In zijn werk gebruikt hij sociale media om zijn bereik te vergroten. Een nieuw item van Helmerhorst op Instagram is ‘donderdag begrippendag’, waarbij hij elke week in minder dan twee minuten een begrip onder de loep neemt. Helder en toegankelijk. Zo bereikt hij ook leerlingen buiten zijn eigen klassen. Helmerhorst wil alle niveaus en leerjaren aanspreken: van 1 vmbo tot en met 6 vwo.
Helmerhorst over het ontvangen van de prijs: ‘Bizar, dit is echt heel bizar. Ik ben hier echt ontzettend blij mee! Onderwijs is voor iedereen. Ik wil het vak aardrijkskunde zo beeldend en ervaringsgericht mogelijk overbrengen. De diversiteit van het vak spreekt me enorm aan. Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen: alles is aardrijkskunde. Roep iets en ik maak er aardrijkskunde van. Er is nog geen enkele leerling geweest die met iets is gekomen waarbij dat niet gelukt is.’
Beste aardrijkskundeleraar
De zoektocht naar de beste aardrijkskundeleraar begon eind april. Scholieren, directies en collega’s konden een leraar voordragen. De jury onder leiding van juryvoorzitter Roeland van Westerop bestudeerde alle aanmeldingen en bijgeleverde documentatie. Belangrijkste uitgangspunt was hierbij dat de winnaar andere docenten inspireert, vernieuwend werkt en de kracht van aardrijkskunde laat zien in de dagelijkse (les)praktijk. Uit de vele voorgedragen docenten koos de jury Helmerhorst als winnaar.