Rijdt de bus wel?

Staken is vaak voor een goeie zaak, maar benadeelt heel wat mensen. Heb jij er hinder van?

Na het weekend is het waarschijnlijk weer zover. De leden van FNV streekvervoer gaan voor onbepaalde tijd staken, aangezien de werkgevers volgens de vakbond blijven weigeren om afspraken te maken over vermindering van werkdruk en meer loon. Al eerder dit jaar werd het werk zowel landelijk als regionaal neergelegd, maar dat leidde niet tot een bevredigende uitkomst in het langlopende conflict.

FNV Streekvervoer is de grootste vakbond in het streekvervoer, waardoor er bij een staking vanaf maandag nauwelijks meer streekbussen en regionale treinen zullen rijden. Alleen als er deze week nog een oplossing komt, gaat de staking niet door. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer gaf in mei dit jaar al aan dat nieuwe stakingen geen zin hebben, omdat het financieel niet mogelijk is om aan de eisen van de bonden te voldoen.

Onderhandelingsstrategie

Staken als onderhandelingsstrategie. Het is een methode die al heel lang in ons land wordt gebruikt om werkgevers onder druk te zetten om de eisen van werknemers in te willigen. In de afgelopen twee eeuwen zijn er in Nederland ruim 16.000 stakingen geweest in allerlei beroepsgroepen. Het ging daarbij om bijvoorbeeld loonsverhoging of betere arbeidsomstandigheden.

Al in de 19e eeuw

Er is onderscheid te maken tussen een wilde staking en een georganiseerde staking. Bij de laatste is een vakbond betrokken. Al in de 19e eeuw vonden er stakingen plaats. Het geweld dat daarbij regelmatig werd gebruikt, zette de vakbonden in een kwaad daglicht. In de 20e eeuw werden de protesten beter en professioneler georganiseerd.

Meer stakingen

Volgens cijfers van het CBS neemt het aantal stakingen in ons land toe. In 2016 gingen 20.000 arbeidsdagen verloren, vorig jaar waren dat meer dan 300.000 dagen. Blijkbaar pikken werknemers het steeds minder dat lonen en arbeidsvoorwaarden achterblijven. Ook heeft het te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Als personeel aantrekken moeilijker wordt valt er meer te eisen. De meeste werkonderbrekingen deden zich voor in de industrie, het vervoer en de logistiek. In het onderwijs waren ze het omvangrijkst.