Rij jij in de zomer nog op winterbanden? Niet zo verstandig, want bij een temperatuur boven de zeven graden bieden zomerbanden namelijk meer grip op het wegdek.
Toch rijden er bijna 500.000 Nederlandse personenauto’s met winterbanden rond in de periode waarin zomerbanden worden aangeraden. Dat blijkt uit een steekproef uitgevoerd door BOVAG, de brancheorganisatie die zich bezighoudt met mobiliteit.
Nadelen van winterbanden in de zomer
Volgens de BOVAG is het gevaarlijk om in de zomer met winterbanden te rijden, omdat de remweg langer is en de wegligging verslechterd. Met deze temperaturen kan de remweg maar liefst vijftig procent langer worden. Verder slijten de banden sneller, maken ze meer geluid en veroorzaken ze een hoger brandstofverbruik.
All-seasonbanden
In de winter is ongeveer 35 procent van alle auto’s in Nederland uitgerust met winterbanden. Deze zijn veiliger bij koud en nat weer, omdat ze een kortere remweg hebben. Echter wordt het warmer buiten, dan kunnen winterbanden gaan vervormen. Er bestaan ook all-seasonbanden. Zoals de naam al zegt kunnen deze banden zowel in de zomer als de winter gebruikt worden. Een prima alternatief voor als je weinig kilometers maakt en niet alle dagen op de weg zit.
Niet verplicht
Ondanks de veiligere en zuinigere wegsituaties die zomer- en winterbanden bieden in de perioden waarvoor deze bestemd zijn, geldt er in Nederland geen verplichting omtrent het rijden met zomer- en winterbanden. Waar winterbanden tijdens de gure maanden van het jaar zorgen voor een betere remweg en meer grip op de weg, zijn het de zomerbanden die tijdens de temperaturen boven de zeven graden zorgen voor meer grip. Daarnaast zorgt het rijden met winterbanden bij hogere temperaturen voor extra bandenslijtage, meer afrolgeluid en een hoger brandstofverbruik door het zachtere rubber van deze banden. Dat betekent dat winterbanden sneller vervangen moeten worden, wat ook voor onnodige extra kosten zorgt.
Zomerbandenplicht over de grens
Tijdens de koudere periode van het jaar zijn winterbanden verplicht in sommige Europese landen. Geldt er dan ook een verplichting rondom zomerbanden? In Italië en België wel, maar landen zijn verder niet zo streng op het rijden met zomerbanden als op het rijden met winterbanden.
In Italië kunnen automobilisten een boete krijgen als er tussen 16 mei en 14 oktober met een auto worden gereden die is uitgerust met (M+S)- winterbanden met snelheidscodering Q (tot 160 km/u) en lagere snelheden (L, M, N en P). De boete die hierop staat, ligt tussen de € 419,- tot € 1.682,-. De auto kan zelfs in beslag worden genomen.
In België mag in de periode van 1 april tot en met 30 oktober wel worden gereden met winterbanden, maar enkel als deze qua snelheidsindex slechts één letter naar beneden afwijken van de zomerbanden die onder de auto horen. De bestuurder is daarbij ook verplicht om met een sticker aan te geven wat de maximale snelheid is die zij kunnen rijden met deze winterbanden. Handig om rekening te houden met deze verplichtingen als er een autovakantie naar of door Italië en/of België is gepland.
Tips
Ga je de banden zelf verwisselen? Hierbij een aantal tips van de Wegenwacht:
- Laat de auto op de handrem met alle vier de wielen op de grond staan, draai de wielmoeren of -bouten een slag los en krik de auto dan pas op.
- Bij het vastzetten doe je omgekeerd hetzelfde: draai ze stevig maar niet helemaal vast, laat de auto zakken en zet hem op de handrem. Dan kun je alles definitief aantrekken.
- Bij lichtmetalen velgen kan het gebeuren dat het wiel niet los wil komen door oxidatie – zeg maar aluminiumroest – tussen het wiel en de naaf. Handel dan als volgt:
– Draai de bouten/moeren met de hand vast en laat de auto weer zakken.
– Rijd een stukje vooruit, rem, rij een stukje achteruit en rem nogmaals. Daardoor schrikt het wiel los.
– Krik de wagen omhoog en demonteer de bouten/moeren. Dan zal het wiel er gemakkelijk af komen.
Bronnen: BOVAG, ANWB, Pricewise