Moeilijk, moeilijk, moei-lijk…

Ik heb zo'n zwaar leven... ken je die? Klagen lucht op, maar er zijn grenzen. Het kán een stuk positiever. Tips!

Ingrid avatar - Geniet van het leven

 

 

 

 

Het is verstandiger een kaars aan te steken 
dan te klagen over de duisternis.

Lao-Tse

 

We zijn er nogal goed in in Nederland: klagen. Over het weer bijvoorbeeld. Dat het teveel regent of, deze zomer meer toepasselijk, dat het te heet en te droog is. Of over de kwaliteit van het Nederlands elftal. Of over de politiek en dat niemand ooit naar ons burgers luistert. Klagen is best fijn. Even lekker zeuren en jezelf zielig vinden lucht op en vermindert de spanning. En dat is ook helemaal oké.

Er is alleen één probleem: als je het te vaak doet, dan vult het je hoofd met negativiteit. Je brein vormt zich naar wat je vaak doet. Klaag je vaak, dan zoeken je hersenen naar redenen om nog meer te klagen. Het is een neerwaartse spiraal waar je in terecht komt. Veel klagen werkt dus niet. Jij wordt er negatief van, en je omgeving ook. Ben jij een echte klager? Dan geven we hier een paar tips van SoChicken (een heerlijk positieve leerschool) die je misschien kunnen helpen de wereld wat positiever te bekijken.

1. Accepteer wat er is

Je kunt niets veranderen aan de realiteit. Als het regent, wordt het niet droog omdat jij dat graag wilt. Dus acceptatie is de enige weg. Alleen de toekomst is (tot op zekere hoogte) te beïnvloeden. Doe wat je kunt om de situatie in de toekomst te veranderen.

2. Verwacht minder 

Dingen vallen tegen omdat je een andere verwachting had. De realiteit is anders dan hoe je het je had voorgesteld. Heel begrijpelijk, maar soms liggen die verwachtingen gewoon te hoog of ze zijn onrealistisch. Hoe minder je verwacht, hoe minder reden er is om te klagen en hoe meer je geniet van wat er wel is. Het geeft vrijheid.

3. Wees dankbaar

Je kunt je brein beïnvloeden door positieve gedachten. Denken aan iets waar je dankbaar voor bent geeft een veel betere mindset dan klagen over wat er niet is. Hoe beter je wordt in het zien van kleine fijne dingen, hoe minder negativiteit en geklaag.

4. Geen mening hebben

Als je niet overal een mening over hebt, is er minder reden tot klagen. Want zeg nou zelf, is onze mening van tijd tot tijd niet gewoon ongenuanceerd? We denken wel dat we precies weten wat die bepaalde politicus fout doet, maar hebben we echt de benodigde kennis om dat te kunnen beoordelen? Als we minder van dingen vinden waar we eigenlijk geen verstand van hebben, scheelt dat een hoop geklaag.

4. Maak klagen tot iets nuttigs

Als je de onderwerpen waarover je klaagt en waar je wat aan kunt veranderen aangrijpt om er iets mee te doen, wordt klagen nuttig. Piept die deur nou nog steeds zo irritant? Repareer hem dan, ook als het op kantoor is en niet echt onder jouw takenpakket valt. Heeft je partner te weinig aandacht voor je? Praat er dan over en zeg wat je dwars zit. Vind je dat de locale politiek foute beslissingen neemt? Verdiep je dan eens in het onderwerp en kijk wat jij kan bijdragen aan een andere koers.