Mevrouw Sandkuijl werkt bij Philips als zij verliefd wordt op een collega die 18 jaar ouder is dan zij. Ze trouwen, maar na 10 jaar komt er een einde aan hun huwelijk. Wanneer haar ex-man in 2013 overlijdt, heeft mevrouw Sandkuijl recht op bijzonder nabestaandenpensioen. Echter, blijkt dit pensioen een stuk lager te zijn dan wat er al die tijd op de pensioenoverzichten vermeld stond.
Langer nabestaandenpensioen
Mevrouw Sandkuijl klaagt hierover bij het pensioenfonds van Philips, maar het fonds houdt vast aan de korting. De reden hiervoor is het grote leeftijdsverschil tussen mevrouw Sandkuijl en haar ex-man. De gedachte achter de korting is dat (ex-)partners die veel jonger zijn, gemiddeld genomen langer een nabestaandenpensioen ontvangen. Met andere woorden, door het grote leeftijdsverschil zouden zij een groter deel van de gezamenlijke pot ontvangen.
Leeftijdsverschil telt
In de jaren 90 kwamen dit soort leeftijdskortingen veel voor in pensioenreglementen. Als men in die tijd pensioen opbouwde, gold de korting voor pensioenen die nu worden uitgekeerd. Meestal werd de korting toegepast bij een leeftijdsverschil vanaf 10 jaar, maar bij Philips werd er vanaf 15 jaar verschil gekort. De korting bedroeg 2,5 procent per extra jaar leeftijdsverschil. Hierdoor wordt mevrouw Sandkuijl sinds 2013 7,5 procent gekort op haar nabestaandenpensioen.
Discriminatie van jonge weduwen
In 2016 hebben we deze kortingspraktijken aan de kaak gesteld, zowel op televisie als via MAX Magazine. De Hoge Raad oordeelde namelijk dat deze kortingsregeling vaak tot discriminatie leidt. Aangezien het vaak de vrouw is die jonger is dan de man, worden vooral jonge weduwen benadeeld. Een op het eerste gezicht neutrale kortingsregeling kan dus discriminerend uitpakken voor vrouwen. Als gevolg van onze acties hebben een aantal pensioenfondsen, waaronder Philips, de leeftijdskorting afgeschaft. Hierdoor is het nabestaandenpensioen van 600 weduwen met in totaal een half miljoen euro per jaar verhoogd.
Gelukkig aan de bel getrokken
Maar waarom wordt mevrouw Sandkuijl nog steeds gekort? We hebben dit voorgelegd aan Philips en het bleek dat er destijds een administratieve fout is gemaakt, waardoor haar gekorte pensioen over het hoofd is gezien. Als we hier geen aandacht aan hadden besteed, was dit nooit opgemerkt. Philips bood excuses aan, heeft het pensioen aangevuld en verhoogd, en heeft ook beloofd om te controleren of er nog meer van dit soort fouten zijn gemaakt.
Zorgen over het nieuwe stelsel
Uiteindelijk is het goed afgelopen voor mevrouw Sandkuijl. Helaas komen we vaak pensioenkwesties tegen die we dachten al opgelost te hebben, maar in de praktijk blijken ze hardnekkig te zijn. Elke dag helpen we mensen zoals mevrouw Sandkuijl om een beter pensioen te krijgen. We doen dit graag, maar we maken ons ook zorgen. De komende jaren zullen miljoenen pensioenen worden overgeheveld naar het nieuwe pensioenstelsel. Dit betekent dat eventuele fouten die in die pensioenen zitten, zoals bij mevrouw Sandkuijl en vele anderen, ook worden overgeheveld. Blijft het mogelijk om deze fouten te herstellen na de overgang? Ongetwijfeld heeft u ook vragen of zorgen over deze overgang. We nodigen u uit om deze met ons te delen. We zullen alle meldingen inventariseren en erop terugkomen.
Rogier de Haan heeft samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht in 2013. MAX Ombudsman maakt veelvoorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. De columns van Rogier de Haan gaan hierover. Lees hier al zijn columns.
(Foto: Shutterstock)