Het Bureau Kredietregistratie (BKR) registreert de kredieten van huishoudens. Voor kredietverstrekkers is het een wettelijke verplichting om kredieten te melden en om de registratie te raadplegen bij het verstrekken van nieuw krediet.
Bij het BKR wordt de mogelijkheid van krediet vastgelegd, niet de daadwerkelijke opname. Het kan dus zijn dat mensen geen krediet hebben opgenomen, maar dat er toch kredietmogelijkheden bij het BKR geregistreerd staan. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om € 1.000 rood te staan terwijl daar geen gebruik van wordt gemaakt.
Kredieten hoger dan € 250 geregistreerd
Vanaf 1 december worden alle kredieten van meer dan € 250 én die een looptijd hebben van langer dan 1 maand, geregistreerd. Als een kredietverstrekker of uzelf uw gegevens opvraagt bij het BKR worden deze kredieten dus getoond. Voorheen werden kredieten vanaf € 500 (tot maximaal € 175.000) en met een looptijd van 3 maanden of meer geregistreerd.
Met deze aanpassing sluit het kredietstelsel weer aan bij de actuele wet- en regelgeving. Bij het aanvragen van een nieuw krediet is er echter geen sprake van een nieuwe situatie. Ook nu al moeten consumenten inzage geven in al hun kredieten.
Stapeling van schulden voorkomen
Het naar beneden bijstellen van de registratiegrenzen biedt eerder inzicht in het stapelen van (kleine) schulden waardoor mensen met schuldproblemen sneller geholpen kunnen worden.
Het Nibud vindt deze aanscherping een logische stap in het algehele landelijke beleid van het voorkomen van financiële problemen.
Nu zijn bijvoorbeeld 4 kleine leningen/verzendhuiskredieten/roodstanden van € 400 niet zichtbaar voor kredietverstrekkers. Maar dit is wel een betalingsverplichting van € 1.600. Ook zullen kredieten met een looptijd van 1 of 2 maanden geregistreerd worden. Door deze aanscherping zal iemand vanaf 1 december dus misschien minder extra kunnen lenen, omdat kredietverstrekkers deze betalingsverplichtingen dan wel kunnen zien.
Krediet(mogelijkheden) goed bekijken
Vanuit preventief oogpunt vindt het Nibud het goed dat er eerder wordt geregistreerd, dat er ook kleine bedragen worden meegenomen en dat er geen maximum aan het leenbedrag wordt gesteld. Het Nibud adviseert consumenten om alle uitstaande en mogelijke kredieten goed door te lopen en eventueel een BKR-inzage aan te vragen. Dat laatste kan via de bank.
Dan kan men een afweging maken welke kredietmogelijkheden gebruikt worden en welke opgezegd zouden kunnen worden.
Daarbij zou men ook rekening moeten houden met het soort krediet dat men heeft. Zo is roodstand bijvoorbeeld niet bedoeld om langdurig te gebruiken, maar om een kortlopend tekort op te vullen. Een ander soort krediet kan dan qua rente veel gunstiger zijn. De looptijd van de lening zou moeten passen bij het bestedingsdoel waarvoor de lening is aangegaan.