De markt voor tweedehands kleding groeit hard. Vooral zestigplussers blijken interesse te hebben. We shoppen met name online, maar sommigen toch het liefst in unieke boetiekjes zoals wij dat in onze jonge jaren graag deden.
Je kreeg de broek van je oudere broer, die hem te klein was. De jas van je oudere zus werd naar jou doorgeschoven of je mocht kiezen uit kledingstukken die neven en nichten te klein waren. Tweedehands kleding. Het is helemaal hip, maar wie ouder is dan vijftig of zestig jaar weet niet beter dan dat kleding altíjd een tweede kans verdient. ‘Wij waren vintage avant la lettre’.
Voor een prikkie op het Waterlooplein
In de jaren zeventig was de Dumpstore of legerdump een hit. Daar werden onder meer de groene oversized trenchcoat (lees: legerjas) en kistjes (lees: flink stevige schoenen) gekocht. Je maakte er goede sier mee op de middelbare school. Was je meer hippie-minded dan ging je naar het Waterlooplein in Amsterdam. Zogenoemde Indiajurken en witte kanten bloesjes kon je er bij bosjes kopen, tweedehands. Voor Chinese fluwelen schoentjes ging je dan nog even naar de toko. Ze staan nu online te koop als Kung-fu schoenen. Je hebt ze nog altijd voor een prikkie. Waren we ons in die tijd werkelijk bewust van het feit dat tweedehands kleding beter voor het milieu was dan de constante aanschaf van nieuwe confectie? Kenden we de term fast fashion überhaupt? Welnee, het was vooral goedkoop en uniek. En je liep er hip bij. Verder werd er niet heel diep over nagedacht. Behalve dat je niet mee wilde doen aan de merkengekte die in die tijd ook in zwang was. Die mode was voor andere types.
Inmiddels blijkt volgens de branchevereniging Koninklijke InRetail tweedehands kleding vooral door zestigplussers gekocht te worden omdat ze vallen voor de betere kwaliteit van de kleding die tweedehands wordt aangeboden. Jongeren, de andere doelgroep die voor tweedehands kiest, doet dat omdat ze vooral milieubewust willen winkelen.
De sfeer van kleine unieke winkeltjes lijkt voorbij
Tweedehands kledingwinkels zijn bij deze doelgroepen een hit. Op een website van een vooraanstaand modemagazine tref je er zelfs artikelen over zoals ‘de 8 mooiste vintage kledingwinkels van Nederland’. De meeste zijn in Amsterdam gevestigd, een in Utrecht, Nijmegen, Rotterdam en Arnhem. Naast fysieke winkels gaat het online ook hard. Zelfs kostbare merken worden tweedehands online aangeboden, bijvoorbeeld via Designer Vintage. Betaal je nog altijd een lieve duit voor, maar het idee dat je het voor minder hebt én daarmee vintage koopt (daar is de trendy term) geven een goed gevoel. Daarmee gaat de tweedehands kledingmarkt de old-school sfeer van kleine unieke winkeltjes ver voorbij. En al helemaal dat je het voor een prikkie koopt.
Zelf je kleding aanbieden
Dat tweedehands kleding niet langer ook op een tweede plaats staat, kan ook worden afgelezen aan het feit dat bekende kledingmerken hun waar voor een tweede keer verkopen. Grote namen zoals Gucci en Burberry blijken hun eigen producten gewoon tweedehands aan te bieden. En op de site van een confectiemerk staat ‘Verminder nu je modevoetafdruk’ te lezen’. Je koopt er online tweedehands kleding, gewoon via Zalando. En ken je Sellpy al? Het is de tweedehands markt van H&M waar je zelf je kleding weer kunt aanbieden. Je moet wel fysiek naar een afleverpunt om je kleding in te leveren, maar de online verkoop wordt georganiseerd door de modefabrikant zelf. Het nadeel is misschien dat niet de volledige verkoopopbrengst voor jou is. Het voordeel is dat deze manier van tweedehands kleding verkopen zich van online aanbiedingen zoals via Marktplaats of Vinted onderscheidt doordat de kleding getoond wordt aan de hand van professioneel gemaakte foto’s. Het ziet er allemaal wat appetijtelijker uit, en zeker niet tweedehands. Dus ook geen foto’s van kledingstukken die zijn gefotografeerd in een slaapkamer met een onopgemaakt bed op de achtergrond of bloesjes die kreukelig op een bed liggen of scheef aan een knaapje hangen. Het gevoel is totaal anders.
Ander voorbeeld van een tweedehands markt voor kleding waar je zowel verkopen als kopen kunt is natuurlijk Vinted dat in 2008 startte als marktplaats voor kleding in Litouwen. Het bedrijf opereert internationaal en heeft een enorm marketingbudget. Op deze site en via de app kan de consument de kleding aanbieden met eigengemaakte foto’s. Geeft meteen weer die tweedehands sfeer.