In 2030 worden er nog slechts volledig elektrische auto’s verkocht. Tenminste, als het aan het Kabinet ligt. Er zijn ook tegengeluiden, in verband met het zogenoemde waterbedeffect.
Directeur van de RAI Vereniging Olaf de Bruijn is namelijk van mening dat als Nederland met deze maatregel zorgt voor minder CO2 uitstoot, dat een vrijbrief is voor andere Europese landen om weer wat extra uit te stoten, zodat we met z’n allen keurig aan het gewenste afgesproken gemiddelde komen. Dit wordt het waterbedeffect genoemd.
Flink doorpakken
Waar ze de moderne techniek flink aanhangen, bij de TU in Eindhoven bijvoorbeeld, zien ze dat helemaal anders. Hoogleraar Automotive Technology van die TU Maarten Steinbruch is van mening dat het juist goed is als we als Nederland flink de toon zetten met zoveel mogelijk elektrische auto’s. Hij is van mening dat we ons niet moeten gaan voegen naar de grootste gemene deler maar flink moeten doorpakken. Dan zetten we mogelijk andere landen aan tot hetzelfde.
‘Shit, als ik nu nog een benzine of diesel koop…’
Uit dit alles lijkt het misschien dat we flink voorop lopen, maar volgens Steinbruch is het nog altijd Noorwegen dat echt voorop loopt en al in 2025 helemaal voor de elektrische auto gaat. “Als je volledig elektrisch kan rijden met een goede range van 400 kilometer, ook in de winter, en je gewoon lekker op vakantie kan en in tien minuten kan opladen…. Ik denk dat vanaf 2025 de consument gaat denken: shit, als ik nu nog een benzine of diesel koop, kan ik die ooit nog slijten op een tweedehandsmarkt?’ Zo vertelt hij in een artikel op bnr.nl.