close
  • donderdag 27 februari
Algemeen

Hoge werkdruk in de zorg: wat kan ik zelf doen?

Hoge werkdruk in de zorg: wat kan ik zelf doen?
In geen enkele branche is de werkdruk zo hoog als in de zorgsector. Dit bleek vorig jaar uit een onderzoek van het CBS. Vooral in de zomerperiode komen dit onderwerp weer aan het licht. Rond deze periode met bijvoorbeeld de schoolvakanties zijn er nog minder hulpverleners beschikbaar. De gevolgen merkt iedereen
  • Verpleegkundigen en andere hulpverleners worden (te) zwaar belast
  • Zorgvragers krijgen niet de hulp die ze nodig hebben 
We zetten wat cijfers en feiten op een rij. Om de mate van werkdruk in kaart te brengen heeft het CBS thuiszorgorganisaties ondervraagd:

 

Cijfers over werkdruk in de zorg.
  • 45% ‘ heel veel’ werk moet doen
  • 43% ‘vaak erg snel’ moet werken
  • 35% ‘vaak extra hard’ moet werken
Volgens zorgverleners zorgt dit er voor dat de cliënten hierdoor veel te weinig aandacht krijgen. Een enquête van zorg.nu laat zien dat deze werkdruk een directe relatie heeft met fouten maken tijdens het werk. Door té snel te ‘moeten’ zijn worden er meer fouten gemaakt. Oftewel de kwaliteit van zorg neemt af.

 

Ook te maken met een té hoge werkdruk?
Op dit moment wordt er veel gesproken over de hoge werkdruk in de zorg en hoe deze te verminderen. Thuiszorgorganisatie Zuster Jansen wil tot de tijd van een oplossing enkele tips geven om zelf de controle te houden over de werkdruk. Er zijn enkele nuttige tips, artikelen en cursussen die zelf doorgenomen of toegepast kunnen worden.

 

Door je werk slimmer te organiseren kan een te hoge werkdruk vermindert worden. Maar wat is werk slimmer organiseren? Zie hier het artikel: Verpleegkundigen kunnen zen iets aan werkdruk doen. Dit artikel geeft enkele aanknopingspunten en tips.

 

Daarnaast vind je op zorgvoorbeter.nl 10 praktische tips om je rust te bewaren in de zorg.

 

Heb je behoefte aan méér dan alleen wat tips? Kijk dan eens naar cursussen, zoals die van elearningmadeeasy.nl voor betere timemanagement in de zorg.

 

Daarnaast is het belangrijk mee te nemen:
  • Werk jezelf niet over de kop; let op signalen en nee is nee!
  • Praat bij hoge werkdruk eens met je collega’s
  • Blijf in beweging
  • Bedenk je dat jouw kwaliteit van zorgen afneemt wanneer je teveel werk. Geef deze reden ook op.
Geschreven door: Redactie