Het wordt voor reizigers gratis en makkelijker om geld terug te krijgen dat nog op hun anonieme OV-chipkaart staat. Kaartautomaten worden aangepast om dat mogelijk te maken.
Dat heeft staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) vandaag bekendgemaakt. Ze grijpt in bij Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, nadat deze krant maandag meldde dat er nog 5 miljoen euro op verlopen anonieme OV-chipkaarten staat.
De procedure om nu geld terug te krijgen is omslachtig, er moet een formulier op de post met de OV-chipkaart. Bij de balies van de vervoerders is het ook mogelijk om tegen betaling je geld terug te krijgen, maar die balies zijn alleen in de grote steden te vinden. Veel mensen weten niet dat het zo werkt of denken dat het geld automatisch terugkomt.
VVD-Kamerlid Betty de Boer had maandag vragen gesteld over de 5 miljoen euro na de publicatie in deze krant. Volgens Translink (eigendom van de NS en de andere vervoersbedrijven) zijn er inmiddels 14 miljoen OV-chipkaarten verlopen en het niet geclaimde saldo loopt met de dag op. Het bedrijf weet dat al jaren, maar deed er niets aan.
Logisch
Dijksma heeft de Tweede Kamer vandaag gemeld dat zij Translink heeft opgedragen de procedure om de je geld terug te vragen te vereenvoudigen. ,,Het geld op de OV-chipkaarten is van de reiziger. Ik vind het daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om vergeten geld terug te krijgen. Mensen moeten bij wijze van spreken met 1 druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn”.
Het bedrag van 5 miljoen euro dat nog op verlopen kaarten staat en nog niet is teruggevraagd moet volgens Dijksma geïnvesteerd worden in het versimpelen van het proces om restsaldo terug te krijgen. De kosten (1 euro) die reizigers moeten maken om geld op een nog actieve kaart terug te krijgen moeten verdwijnen en kaartautomaten en websites moeten worden aangepast. De automaten krijgen een terugstortfunctie, het zogeheten retourpinnen.