Fraudehelpdesk

Het woord fraude betekent volgens Van Dale: bedrog, gepleegd door vervalsing van administratie. Het is een breed begrip, waar heel veel onder valt. Zo kennen we belastingfraude, examenfraude, toeslagenfraude en verzekeringsfraude. De gemene deler is dat zaken anders worden voorgesteld dan ze zijn, dat er opzet in het spel is en dat er altijd iemand de dupe is. Iedere Nederlander krijgt vroeg of laat wel een keer te maken met fraude. En dan is het goed om te weten dat je terecht kunt bij de Fraudehelpdesk.

Er zijn twee soorten fraude. Bij verticale fraude is de overheid het slachtoffer. Gaat het om horizontale fraude, dan is die tussen burgers of bedrijven onderling. Iemand heeft op sluwe wijze geld of informatie bij je losgepeuterd. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan valse e-mails (phishing), fraude via Whatsapp, spoofing (je wordt gebeld vanaf het bestaande telefoonnummer van je bank door iemand die doet alsof hij of zij een medewerker van de bank is), datingfraude of spookfacturen.

De Fraudehelpdesk

De Fraudehelpdesk werd in 2011 opgericht en begon als een pilot voor 9 maanden. Die proef werd een succes en inmiddels is de fraudehelpdesk al bijna tien jaar hét landelijke meldpunt voor (pogingen) tot fraude, dat slachtoffers helpt door te adviseren en naar de juiste instanties te verwijzen. Zoals bijvoorbeeld naar Slachtofferhulp Nederland, de politie, ACM/ConsuWijzer of de bank. Daarnaast maakt de helpdesk burgers en bedrijven bewust van frauderisico’s en geeft tips om te voorkomen dat je slachtoffer wordt.

Door de registratie van fraudemeldingen heeft de fraudehelpdesk zicht op actuele oplichtingstrucs en kan daardoor waarschuwen via  voorlichtingscampagnes, website en social media. Er wordt gerapporteerd aan het ministerie van Justitie en Veiligheid en de uitkomsten worden gemeld aan de media en de politie. De Fraudehelpdesk wordt gesubsidieerd door de overheid en heeft geen opsporingsbevoegdheid.

Meldingen bij de Fraudehelpdesk in 2020

In 2020 ontving de fraudehelpdesk zo’n 350.000 meldingen van fraude. Er werd voor meer dan 41 miljoen aan schade door oplichting gemeld. Dat was aanzienlijk meer dan het jaar daarvoor (2019 – 26 miljoen). Mede ten gevolge van corona was er een toename te zien van fraude met online aankopen.

Hieronder een klein overzicht van de top drie van meldingen, slachtoffers en schade in 2020 (bron Fraudehelpdesk)

Meldingen

  • Identiteitsfraude (vooral Whatsapp-hulpvraag)
  • Cybercrime
  • Handelsplaats/webwinkelfraude

Slachtoffers

  • Handelsplaats/webwinkelfraude
  • Identiteitsfraude (vooral Whatsapp-hulpvraag)
  • Voorschotfraude (alles waarbij mensen betalen om iets te ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)

Schadebedragen

  • Beleggingsfraude
  • Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik bedrijfsnaam)
  • Voorschotfraude (alles waarbij mensen betalen om iets te ontvangen)

Fraudehelpdesk helpt ook bij Oplichting via Whatsapp

Het is duidelijk dat Whatsapp-hulpvraag fraude hoog scoort. Het aantal meldingen daarvan is vorig jaar vervier- of vijfvoudigd. Bij deze manier van oplichting vraagt een familielid of goede bekende je in een appje of sms om op korte termijn een flink bedrag over te maken voor bijvoorbeeld de huur of hypotheek. Trap je erin, dan verdwijnt het geld op de rekening van een ‘katvanger’, een handlanger die zijn rekeningnummer speciaal daarvoor beschikbaar heeft gesteld. Meestal kun je naar je geld fluiten. Je hebt het immers zelf overgemaakt..

De oplichter doet zich dus voor als iemand die je kent en is vaak verrassend goed op de hoogte van je financiële gegevens, het stemgeluid en de naam van je kinderen, wat je voor werk doet of recent hebt meegemaakt. Die gegevens heeft hij of zij gevonden op internet. Bijvoorbeeld op Marktplaats, via Facebook of LinkedIn.

Ben jij oplichters te slim af?

Op de site van de fraudehelpdesk kun je je kennis testen over fraude. Want ook jij kunt te maken krijgen met gehaaide oplichters en doorzie jij dan hun trucs?

Er is een game waarin je de strijd aangaat met een oplichter. De vragen worden gesteld in een filmpje.

Je kunt ook een quiz spelen waarin je kunt testen of je in staat bent valse van echte berichten te onderscheiden. Beantwoord de vragen en ontdek of je goed op de hoogte bent of nog wat extra kennis kunt gebruiken.

Recente waarschuwingen van de fraudehelpdesk:

De fraudehelpdesk plaats actuele waarschuwingen op de site. Op dit moment gaan die over:

  • afpersmails over bezoek pornosite: je ontvangt een mail waarin de afzender beweert dat hij compromitterende beelden van je heeft gemaakt via de webcam van je computer. Als je niet wilt dat die beelden verspreid worden, moet je betalen. Er staat ook in het bericht dat het geen zin heeft om aangifte te doen bij de politie, omdat de afzender niet te traceren is. De inhoud van deze mails is pure bluf!
  • Valse berichten uit naam van DigiD: bij de Fraudehelpdesk komen veel meldingen binnen over sms’jes en mailtjes die van DigiD afkomstig zouden zijn. Je moet inloggen via een link. DigiD stuurt echter nooit een e-mail of sms met een link. Ga hier dus niet op in en meld de mail bij de Fraudehelpdesk.
  • Valse sms over zorgtoeslag: momenteel worden er veel sms’jes verspreid die zogenaamd van de Rijksoverheid afkomstig zijn. In het bericht staat iets van ‘Vanwege de coronacrisis, voorziet de Rijksoverheid je van een extra toeslag van 120 euro’. Je kunt een aanvraag indienen via een link in het bericht. Trap er niet in! Het gaat om een phishing-bericht waarmee geprobeerd wordt om jouw gegevens in handen te krijgen.
  • Puppyoplichters op online handelsplaats: Via online handelsplaatsen worden jonge hondjes aangeboden. Er wordt om een aanbetaling gevraagd om de pup te reserveren, via een betaallink. Klik je op die link, dan krijgt de oplichter toegang tot je internetbankieren. Het is vast geen nieuws dat je de pup nooit krijgt.. Zorg er bij Markplaats en andere handelsplaatsen voor dat de communicatie en betalingen altijd binnen het berichtensysteem van de handelsplaats zelf lopen. Ga niet in op linkjes die een onbekende via e-mail, sms of app verstuurt.

Tips van de fraudehelpdesk:

  • Er is maar één algemene stelregel: wees gezond wantrouwend. Blijf alert bij het klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen. Iedereen kan zich online en via de telefoon als iemand anders voordoen.
  • Maak nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt. Bel diegene op om het te checken.
  • Is een belangrijk bericht niet persoonlijk aan jou gericht? Wees dan op je hoede.
  • Staan er veel type- en taalfouten in een bericht? Dan is dat een duidelijke reden tot wantrouwen.
  • In veel oplichtingsmailtjes is haast geboden. Je moet snel handelen, want anders.. Fraudeurs willen je namelijk niet de tijd geven om lang na te denken. Dus pas dan op!
  • Voor ondernemers geldt: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.

Contact met de fraudehelpdesk

De Fraudehelpdesk is op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur telefonisch te bereiken via 088-786 73 72 lokaal tarief). Op woensdag vanaf 12.00 uur. Fraude kan ook gemeld worden via het online formulier. De Fraudehelpdesk is ook actief op social media: Facebook en Twitter

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar top