close
  • zaterdag 27 november
Media

Een duurzaam horloge is belangrijk

Een duurzaam horloge is belangrijk

Maar liefst 60,0% van de ondervraagden geeft aan duurzaamheid* belangrijk, tot zelfs ‘heel belangrijk’ te vinden, bij het aanschaffen van een smartwatch. Er is een toenemende zoekvraag naar smartwatches. Uit het onderzoek van Otto.nl naar smartwatches en trends, is te zien dat duurzaamheid hierbij een belangrijke rol speelt.

*Toelichting onder duurzaamheid wordt verstaan: Geproduceerd met oog voor het welzijn van natuur en mens.

In welke provincies wordt de duurzaamheid van smartwatches belangrijk gevonden?

Er zijn significante verschillen voor het belang voor een duurzame smartwatch of sporthorloge. In Limburg en Gelderland vindt men duurzaamheid relatief het belangrijkst, zoals te zien is in onderstaande grafiek. In Friesland en Drenthe vindt men een duurzame smartwatch of sporthorloge het minst belangrijk in vergelijking met de andere provincies.

Dit zijn de populairste gezondheidsapplicaties per leeftijdscategorie

In bovenstaande grafiek valt ons op dat jonge deelnemers (van 18 tot 24 jaar) het belangrijker vinden om hun stressniveau en ademhaling te kunnen meten (14,0%) dan ouderen (5,0%). Vanaf de leeftijdsgroepen 45+ halveert het percentage ten opzichte van de jongeren namelijk. Naarmate men ouder is, wordt de hartslagmeter als belangrijker ervaren door de respondenten. Ook de slaapmetingen en stappenteller zijn populair onder de oudere doelgroep (65+). Ons valt op dat de groep van 25 t/m 54 jarigen met name met work-out gerelateerde apps bezig is op zijn/haar smartwatch. Andere gezondheidsapplicaties die werden genoemd in de categorie “overig” waren: ‘het meten van je bloed zuurstof gehalte’ en ‘slagen tellen en afstand bepalen bij de golfsport’.

‘Slagen tellen en afstand bepalen bij de golfsport.’

Een siliconen bandje is het populairst

Onder de ondervraagden die al een smartwatch in bezit hebben, is het siliconen bandje (53,6%) verreweg het populairst en daarna een leren bandje (16,2%) of een bandje van roestvrijstaal (14,1%). Bij deze vraag zijn de minst populaire bandjes gemaakt van geweven nylon (5,1%) of gevlochten garen met siliconen draad (4,2%).

Grootste irritatie

Tot slot werd aan respondenten gevraagd wat voor hen de grootste irritatie is met betrekking tot het gebruiken van een smartwatch. Stipt op 1 staat de ergernis dat anderen hun smartwatch gebruiken terwijl zij in gesprek zijn. Ook het in het verkeer gebruiken van een smartwatch wordt door de respondenten als irritant ervaren. Een andere irritatie die werd genoemd door een respondent: het betalen met je smartwatch, maar niet weten hoe het werkt.

‘Dat ze met hun smartwatch betalen maar niet weten hoe het werkt.’

Smartwatch of sporthorloge kapot? Dan kopen we gewoon een nieuwe

Op de vraag wat men doet zodra de smartwatch of het sporthorloge kapot is, koopt een meerderheid van 64,9% een nieuwe smartwatch of sporthorloge. Dit is controversieel met de relatief grote groep die voor duurzaamheid is bij de productie van de horloges. In totaal laat 27,1% het horloge repareren. De overige 5,0% van de respondenten geeft aan geen actie te ondernemen, bij een kapotte smartwatch.

Het volledige onderzoek inclusief alle afbeeldingen is terug te vinden op: https://www.otto.nl/special/smartwatch-onderzoek/.

Onderzoeksmethode

Om een beeld te krijgen over het gedrag omtrent Smartwatches in Nederland, heeft otto.nl een onderzoek gehouden onder 1390 klanten van OTTO over de periode van 3-9-2021 t/m 20-9-2021.

Geschreven door: Redactie