close
  • vrijdag 14 augustus
Zorg en Zekerheid

De rol van het brein bij chronische pijn

De rol van het brein bij chronische pijn

Pijn is een natuurlijk beschermingsmechanisme van ons lichaam bij gevaar. Stel je hand komt tegen een pan kokend water, dan trek je die meteen terug, omdat dat pijn doet. Of je valt tijdens een sportwedstrijd en de pijn aan je enkel is zo erg dat je naar de dokter gaat. Er blijkt een breuk in te zitten. Pijn heeft in deze twee gevallen een hele duidelijke functie. Maar als pijn chronisch wordt, is het een ander verhaal. Bijna drie miljoen Nederlanders hebben te maken met chronische pijn, één op de vijf dus. Dat is nogal wat. Vaak ontbreekt een duidelijke relatie tussen de pijn en het oorspronkelijke letsel. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom de pijn niet verdwijnt.

Louis Zantema is GZ-psycholoog en medeoprichter van Reducept. Met zijn passie voor gaming vond hij in virtual reality een pijnloze behandelmethode om de hersenen te trainen en grip te krijgen op pijn. Eerder schreef ik een artikel over de reducept VR-bril, dat je hier terug kunt lezen.

Wanneer je hersenen een gevaarlijke situatie waarnemen, maken ze dus pijn aan. Als je goed in je vel zit, raken je hersenen minder snel van slag, wat weer positief op de pijn kan werken. Louis geeft in een blog tips om je brein zo gezond mogelijk te houden. Die delen we graag met je.

Goed slapen

Slaap heeft een ontzettend grote invloed op alles wat we in het leven doen. Als je goed slaapt, dan krijgen lichaam en geest de kans om te herstellen. Helaas is goed slapen bij pijnklachten niet vanzelfsprekend. Veel mensen die chronisch pijn hebben slapen slecht. Ze worden wakker van de pijn of vallen er moeilijk door in slaap. Van een slechte nachtrust word je prikkelbaar, moe en minder geconcentreerd. Omdat de mate waarin je alarmsysteem pijnprikkels afgeeft samenhangt met hoe je je voelt, is dat dus niet gunstig. Er is veel geschreven over goed slapen, en ook wij hebben de nodige tips gegeven. Wat in ieder geval belangrijk is, is dat je op een vaste tijd naar bed gaat en opstaat. Daarnaast slaap je het beste in een donkere, koele kamer. Probeer verder de laatste twee uur voordat je gaat slapen rustig aan te doen.

Voeding

Ook voeding heeft veel effect op je welbevinden. Eet je niet goed, dan heb je niet genoeg energie en daar lijdt je stemming onder. Onregelmatig en ongezond eten kan stress opleveren, waardoor je pijnsysteem eerder alarm slaat. Door goed te eten kun je je pijn juist positief beïnvloeden. Probeer dus regelmatig te eten en voorkom dat je hongerig bent voordat je actief gaat worden.

Beweging

Door te bewegen wordt ons lichaam soepeler, sterker en gezonder, maar ook ons brein heeft veel baat bij beweging. Kies voor activiteiten die je plezier geven. Bewegen in de natuur is voor je geest het beste. In een natuurlijke omgeving kom je beter tot rust en kun je echt opladen.

Een mooie manier van bewegen is yoga; je wordt er kalm en ontspannen van. Je beweeglijkheid wordt beter en je leert meer pijn verdragen. Daarnaast heeft yoga elementen van mindfulness in zich, waarmee je ook je aandacht traint. Yoga kan het pijnalarmcentrum wat meer tot rust brengen en de gevaarboodschap afremmen. Er zijn verschillende manieren om zelf met yoga aan de slag te gaan. Er staan diverse trainingen online voor elk niveau, die vaak gratis op YouTube te bekijken zijn, zoals:

Mindset

Je mindset is de verzameling overtuigingen die jij (vooral over jezelf) hebt. Er zijn twee soorten mindsets: de statische mindset en de groei mindset. Bij een statische mindset geloof je niet dat je zelf nog kunt veranderen en heb je er geen vertrouwen in dat je pijn ooit nog minder zal worden. Bij een groei mindset geloof je dat er ontwikkeling mogelijk is. Dat je kunt veranderen en dat je pijn minder kan worden door er zelf mee aan de slag te gaan. Het is duidelijk dat die laatste mindset het meest gunstig is als het om het verminderen van pijn gaat.

 

 

Bron: Reducept

Hoofdfoto: Freepick

Geschreven door: Boukje Wiersma