Stel dat je voor de kerst een mooi nieuw koffiezetapparaat wilt aanschaffen. Dan zoek je ’s avonds even op internet naar een leuke, lekkere, handige en vooral mooie. De volgende morgen stap je op de fiets richting de winkel. Het is immers lekker weer en je wilt het apparaat gewoon eerst even goed bekijken. En dan begint het gedonder, want datzelfde apparaat blijkt in die winkel duurder dan de internetprijs. Spreek je de verkoper daar op aan?
Je wilt natuurlijk niet teveel betalen. Winkeliers weten dat en spelen ermee. Werd vroeger de prijs bepaald door inkoopsprijs plus marge, tegenwoordig gaat het erom welke prijs jij bereid bent te betalen. Maar waar baseer je dat op? En hoe gaat die winkelier daar mee om?
Sommige winkeliers baseren de prijs op die van de concurrent of op ‘ben je vaste klant of niet’. Soms wordt er bij de prijsbepaling van eenzelfde product zelfs gekeken naar of het geschikt is voor de man of de vrouw. Zo zijn er nogal wat zaken die prijzen beïnvloeden. En dan ben je zelf ook nog aan zet.
Een paar voorbeelden:
- Jij zag elders een lagere prijs en gaat onderhandelen. Durf je?
- de winkelier weet dat hetzelfde product elders voor minder de deur uitgaat en verlaagt zijn prijs. Gunstig voor jou.
- winkeliers houden elkaar in de gaten. Is iets bij de buurman bijna uitverkocht, dan verhoogt de winkelier zijn prijs. Ja echt!
- als er sneeuw is voorspeld, kan de garagehouder met de prijs van de winterbanden gaan schommelen. Logisch of flauw?
En ga zo maar door. Het is natuurlijk prettig te weten dat er bij een bepaalde winkel een laagsteprijsgarantie geldt, maar je kunt er zowel als klant als winkelier ook dol van worden. Winkeliers kiezen er dan ook niet zonder meer voor om iedere minuut de elektronische prijskaartjes aan te passen. Dan wordt er voor een dagprijs gekozen. Het kan klanten immers ook afschrikken als die nooit weten welke prijs ze kunnen verwachten. Maar dat je goed om je heen moet kijken en niet te veel moet betalen voor een product, staat als een paal boven water. Blindelings tot aanschaf over gaan, kan je geld kosten.
Durf jij de verkoper aan te spreken over een lagere prijs?