BelmenietRegister

Je kent het vast wel: rond etenstijd gaat je telefoon en in beeld zie je een onbekend telefoonnummer. Je neemt op, want ja het zou belangrijk kunnen zijn, maar eigenlijk weet je al dat het iemand is die je een krantenabonnement of een goedkoop energiecontract wil aansmeren. Een enkeling vindt die telefoontjes gezellig of vermakelijk, maar de meeste mensen vinden ze vooral irritant. Door je aan te melden bij het Bel-me-niet Register kun je een einde maken aan deze ongevraagde telemarketing. 

Het bedrijf dat je belt kan op verschillende manieren aan je telefoonnummer zijn gekomen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je klant bent of bent geweest. Maar het is ook mogelijk dat je ooit informatie hebt ingewonnen, een proefabonnement hebt afgesloten of meegedaan hebt aan een prijsvraag of enquête. Zodra je je gegevens ergens achterlaat loop je een risico. Verder kunnen bedrijven en instellingen persoonsgegevens huren bij zogenaamde databewerkers of listbrokers.

Het BelmenietRegister

Voordat ze gaan bellen moeten bedrijven en organisaties eerst controleren of de personen op hun bellijst ingeschreven staan in het Bel-me-niet Register. Dus als jij vaste en/of mobiele nummer geregistreerd hebt, mogen ze je niet meer benaderen met mooie aanbiedingen of verzoeken om donaties voor het goede doel. Het register beschermt je tegen ongewenste verkoopgesprekken.

Registreren in het BelmenietRegister

Je kunt je telefoonnummer op verschillende manieren registreren in het register:

Online aanmelden

Dit is gratis en in principe voor altijd geldig. Je hebt hiervoor is een account nodig. Je gaat naar Bel-me-niet Register en vult daar alle gevraagde gegevens in. Als de registratie gelukt is zie je in het overzicht op de website welk telefoonnummer je hebt aangemeld. Meer telefoonnummers registreren kan ook. Het kan enige tijd duren voordat je aanmelding verwerkt is.

Per telefoon

Je belt 0900-666 1000. Wat volgt is een computergestuurd telefoongesprek, waarbij je via de cijfertoetsen diverse keuzes kunt aangeven. De kosten van dit gesprek zijn 15 cent per minuut en het gesprek duurt ongeveer vier minuten.

Per brief

Wil je je liever schriftelijk registeren, stuur dan een voldoende gefrankeerde brief naar:

Stichting Infofilter
Postbus 37

2100 AA Heemstede

Ik word nog steeds gebeld

Soms mag een bedrijf je blijven bellen, ondanks registratie in het Bel-me-niet Register. Dat kan een aantal redenen hebben:

Verwerkingstijd inschrijving: De inschrijving in het Bel-me-niet Register duurt maximaal twee weken. Bedrijven mogen een belbestand vier weken lang gebruiken. Daarna zouden ze je dus niet langer meer lastig moeten kunnen vallen. Krijg je na zes weken na inschrijving nog steeds telefoontjes, dan kun je een klacht indienen.

Je bent klant of klant geweest: Het Bel-me-niet Register werkt alleen bij bedrijven en organisaties waar je geen relatie mee heeft. Je mag dus nog wel gebeld worden door bedrijven waarvan je klant bent of geweest. De termijn daarvoor is sinds kort drie jaar, dus als je langer dan drie jaar niet meer klant bent, mogen ze niet meer bellen.

Je hebt het bedrijf gevraagd om contact op te nemen: Je hebt zelf gevraagd om telefonisch contact, bijvoorbeeld om informatie in te winnen.

Marktonderzoek: Het is niet mogelijk om je telefoonnummer bij het Bel-me-niet Register te blokkeren voor telefonisch marktonderzoek. Door je een inschrijving bij Onderzoekfilter kun je aangeven dat je ook geen behoefte hebt aan enquêteonderzoeken.

Belmenietregister Recht van verzet – Bel me nooit meer!

Vind je het in deze gevallen toch vervelend dat je gebeld wordt, dan kun je gebruik maken van het recht van verzet. Een vrij onbekend middel, dat we graag toelichten.

Telefonische verkopers zijn verplicht om consumenten te informeren over het Bel-me-niet Register tijdens het telefoongesprek. Veel telemarketeers gebruiken een voice respons systeem. Dat is een bandje dat meestal aan het einde van een telefoongesprek beluisterd kan worden. Je hangt dus vaak al een behoorlijke tijd aan de lijn voordat je aan kunt geven dat je niet meer gebeld wilt worden. Je hoeft echter niet op dit bandje te wachten. Al tijdens het gesprek kun je gebruik maken van je recht van verzet.

Hoe werkt dat nu precies? Zeg tijdens het telefoongesprek duidelijk tegen de verkoper dat je recht van verzet hebt en niet meer gebeld wilt worden. De verkoper is wettelijk verplicht om dat meteen regelen en het bedrijf mag je in de toekomst niet meer benaderen; ook niet via een andere partij. Laat duidelijk weten dat ze je nooit meer mogen bellen, dat je per direct uit de bellijst gehaald wilt worden en dat je wilt dat ze dat in een brief of per mail bevestigen. Na het gesprek kun je zelf nog een mail of brief naar het bedrijf sturen. Daarmee bevestig je je recht van verzet. Gebruik daarvoor deze voorbeeldbrief.

Klacht indienen belmenietregister

Blijft een bedrijf je ondanks alles toch bellen? Dien dan een klacht in bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Jouw melding helpt om duidelijk te krijgen welke bedrijven zich niet aan de regels houden. De ACM kan besluiten de klacht te onderzoeken en een boete van maximaal € 450.000,00 opleggen als het bedrijf de regels heeft overtreden. Heb je een eenmanszaak, maatschap of VOF en word je zakelijk gebeld? Dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt.

Zit je ongewild ergens aan vast?

Telefonische verkopers kunnen ontzettend vasthoudend en overtuigend zijn. Ze weten precies hoe ze je zover moeten krijgen dat je ja zegt op een aanbod, zeker als je niet zo sterk in je schoenen staat. Ben je ergens op in gegaan zonder dat je dat wilde? En zit je er nu aan vast? Dat is enorm vervelend, maar gelukkig ben je als consument goed beschermd. Bij koop op afstand heb je namelijk in de meeste gevallen een bedenktijd van 14 dagen. Binnen die periode kun je afzien van de koop of overeenkomst. Als de verkoper aan de telefoon niets zegt over je recht op herroeping, dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met een jaar. Je kunt middels deze voorbeeldbrief gebruik maken van je bedenktijd.

Nieuwe regels belmenietregister 2021

Ongevraagde verkooptelefoontjes zorgen voor veel irritatie. Staatssecretaris voor Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer heeft vorig jaar een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd, dat een einde moet maken aan telemarketing. Verkopers mogen in dit voorstel alleen bellen als je daarvoor toestemming hebt gegeven. Er is dus hoop op verbetering.