Veilig Verkeer Nederland (VVN) schreef woensdag 2 augustus een brandbrief aan demissionair minister Blok (Veiligheid en Justitie). Alleen door het gebruik van de smartphone in de auto als een zwaar verkeersdelict te bestempelen zullen automobilisten hun rijgedrag aanpassen en zal het aantal verkeersslachtoffers afnemen, meent VVN-directeur Felix Cohen.
Hij schrijft in de brief dat het zelfs technisch mogelijk is om smartphonegebruik tijdens het rijden helemaal onmogelijk te maken. ,,Ik ben daar voorstander van omdat dit afleiding door de smartphone met 100 procent voorkomt. We willen toch dat de kans op ongevallen vermindert. Het is de hoogste tijd serieus werk te maken van het uitbannen van bellen en appen achter het stuur”, citeert De Telegraaf.
Roekeloosheid
Veilig Verkeer Nederland dringt in de brief aan op het invoeren van de wetgeving die roekeloze weggebruikers zwaarder en sneller zal bestraffen. ln de wet moet overduidelijk worden gemaakt wanneer er sprake is van roekeloosheid. Wat Veilig Verkeer Nederland betreft, zijn rijden onder invloed, rijden met een absurd hoge snelheid en zeker ook het gebruik van smartphones tijdens verkeersdeelname nadrukkelijk vormen van roekeloos rijgedrag.
Smartphonegebruik en beeldschermgebruik tijdens verkeersdeelname is sterk in opmars en zou dan ook net zo zwaar bestraft moeten worden als rijden onder invloed en het rijden met een te hoge snelheid.
Preventiebeleid
Volgens de VVN wordt bij het ministerie van lnfrastructuur en Milieu, de ANWB en andere organisaties en haar partners lnterpolis, KPN, Samsung en Safedrivepod hard gewerkt om het preventiebeleid steviger te maken. ,,Wij hebben echter een deugdelijke en effectieve handhaving en wetgeving nodig die helpt om een veilig verkeersgedrag te waarborgen”, zegt de belangenorganisatie op haar website.
Pakkans
Weggebruikers hebben volgens de VVN niet meer het gevoel dat de politie meekijkt. ,,De pakkans zit bijna op nul. Het afgelopen jaar hebben wij dit zowel bij de minister van Veiligheid en Justitie als bij de vaste kamercommissie lnfrastructuur en Milieu aangegeven. Ook het plan Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit, zoals dit door 32 organisaties op 6 april van dit jaar is aangeboden aan de minister bevat het ingrediënt ‘meer en effectievere handhaving’ plus een forse verhoging van de controlekans bij geautomatiseerde handhaving en het weer op peil brengen van het aantal staandehoudingen.”
Het Openbaar Ministerie eiste vorige maand nog een celstraf van zes maanden tegen een 26-jarige vrouw die hoogstwaarschijnlijk zat te appen toen ze de fietsende Yannick Frijns (21) doodreed. De ouders van Yannick willen dat appen tijdens het rijden net zo zwaar wordt bestraft als dronken achter het stuur kruipen, zeker als er ongelukken gebeuren.