Veilig Verkeer Nederland start verkeerstraining voor Uber-chauffeurs

Alle Uber-chauffeurs onder de 25 jaar moeten verplicht meedoen aan een verkeerstraining.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) start volgende week met verkeerstrainingen voor Amsterdamse Uber-chauffeurs. De training is verplicht voor alle chauffeurs onder de 25 jaar.

De training maakt onderdeel uit van recent aangekondigde maatregelen, waaronder de leeftijdsverhoging naar 21 jaar en de ervaringseis van één jaar rijervaring. In zes weken tijd vielen in Amsterdam vier doden bij een ongeval waarbij een Uber-chauffeur betrokken was. Daarnaast werd een 9-jarig meisje geschept door een Ubertaxi in Amsterdam en raakte zwaargewond.

De training richt zich met name op het versterken van de risico inschatting van chauffeurs en sociaal weggedrag. Hiermee bouwt deze voort op het bestaande taxi-rijbewijs en moet direct bijdragen aan verbetering van de verkeersveiligheid. Komende week vinden de eerste sessies plaats.

Risico’s herkennen

VVN-directeur Alphons Knuppel is positief over de stappen die Uber op zo’n korte termijn zet ter verbetering van de verkeersveiligheid: “De meeste Uber-chauffeurs treffen we aan in Amsterdam. Een drukke stad met heel veel verschillende soorten verkeer met onvoorspelbaar gedrag. Niet in de laatste plaats doordat veel bezoekers van de stad onbekend zijn met de omgeving. In de verkeerstraining die VVN gaat bieden aan chauffeurs die via Uber rijden, gaat het eerder om het herkennen van de risico’s en daarop anticiperen dan om pure rijvaardigheid. Met het starten van de verkeerstraining zet Uber een goede volgende stap in de juiste richting. Onze ervaring met soortgelijke programma’s leert dat deze training een wezenlijk positief effect zal hebben op de verkeersveiligheid.”

Veiligheid verbeteren

Thijs Emondts, manager bij Uber Benelux is blij met de samenwerking met Veilig Verkeer Nederland: “We zijn vastberaden om investeringen te doen die een positieve bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid in de stad. Sociaal weggedrag is een essentieel onderdeel van veilige deelname aan het verkeer, vooral in een drukke stad als Amsterdam. Maar hier blijft het niet bij: met de gemeente Amsterdam en landelijke overheid blijven we kijken naar hoe we de veiligheid van onze service en de gehele taxi-markt verder kunnen verbeteren.”