Het is voor veel Nederlanders een geliefde bezigheid; fietsen door de mooie Nederlandse landschappen. Dat lijkt misschien als een hobby met weinig risico’s, maar blijkt toch best gevaarlijk te zijn, vooral wanneer deze fietstochten met de e-bike gefietst worden.
Uit onderzoek van expertisecentrum VeiligheidNL blijkt dat mensen op een elektrische fiets vorig jaar vaak zwaarder gewond raakten dan mensen op een gewone fiets en dat het aantal ongelukken met een e-bike toeneemt. Reden genoeg voor een cursus, aldus Veilig verkeer Nederland.
Veiligheid voorop
VVN wil met de gratis onlinecursus informeren en de veiligheid bevorderen van alle weggebruikers, maar met name e-bikers. Door een soort mini-theorie-examen te doen kunnen e-bikers en andere weggebruikers hun verkeerskennis opfrissen, maar ook tips lezen en vragen stellen over het gebruik van hun elektrische fiets.
Snelheid beperken
Dat mensen op een elektrische fiets vaak zwaarder gewond raken dan mensen op een gewone fiets heeft met name te maken met de hogere snelheid. Wie wel eens op een e-bike heeft gereden (of door een elektrische fiets werd ingehaald) zal beamen dat het tempo er flink inzit op deze fietsen. Hierdoor vliegen mensen sneller uit de bocht. VVN raadt dan ook aan om je e-bike af te laten stellen op twintig kilometer per uur in plaats van vijfentwintig.
Bewust op de fiets
Het hogere aantal zwaargewonden komt tevens door de relatief hogere leeftijd van de e-bikers. Uit balans raken, tegen een paaltje botsen of vallen bij het op- en afstappen zijn, naast uit de bocht vliegen, andere veel voorkomende ongelukken volgens VVN. Dit soort ongelukken kun je natuurlijk niet altijd voorkomen. Toch kun je je veiligheid wel vergroten door extra scherp te blijven op de elektrische fiets; pas je snelheid op tijd aan, kijk ver vooruit, blijf weg uit de dode hoek van andere voertuigen en draag een helm om zwaar hoofdletsel te voorkomen.