Twee jaar na containerramp nog steeds 800.000 kilo afval in zee

Het is alweer twee jaar geleden dat 342 containers overboord sloegen van een containerschip in de Noordzee. Sinds die ramp is er veel gebeurd, maar desondanks ligt zo'n kwart van de troep die in het water viel nog steeds in de Noordzee. Zou jij helpen als het kon?

Het is alweer twee jaar geleden dat 342 containers overboord sloegen van containerschip MSC Zoe. Sinds die ramp is er veel gebeurd, maar desondanks ligt zo’n kwart van de troep die in het water viel nog steeds in de Noordzee.

Stichting De Noordzee presenteert de foto ‘Zou jij helpen als het kon?’ Die symboliseert dat in november 2019 door de overheid is besloten te stoppen met opruimen. “Als afval aanspoelt schrikken we er allemaal van,” zegt programmaleider Ewout van Galen van Stichting De Noordzee. “Maar ook het onzichtbare afval in zee is schadelijk en moet zo snel mogelijk opgeruimd worden.”

Op de foto zie je een man met een afvalgrijper en een vuilniszak bij de branding staan. Hij tuurt naar de Noordzee, waar in de nacht van 1 op 2 januari 2019 3,2 miljoen kilo afval in zee belandde. Het afval belandde in de Noordzee, het grootste natuurgebied van Nederland, en in de Waddenzee, UNESCO Werelderfgoed. Er spoelden containers aan, mensen uit het hele land hielpen met opruimen en er werd door zowel bergers als vissers afval uit zee gehaald. “We zijn blij met de moeite die is gedaan en de 2,4 miljoen kilo afval die uit zee is gehaald,” aldus Van Galen. “Maar het kan niet zo zijn dat nu alleen het afval wordt opgeruimd dat toevallig aanspoelt of in een vissersnet belandt. Dat laatste levert zelfs gevaarlijke situaties op. En plastic afval vergaat niet, dus dit probleem verdwijnt zich niet vanzelf.”

De afgelopen twee jaar is er niet stilgezeten door de overheid, kennisinstellingen en ngo’s: er is onderzoek gedaan, er zijn rapporten geschreven en er zijn aanbevelingen verstuurd. Veilig containervervoer staat tegenwoordig hoog op de politieke agenda.

Van Galen legt uit: “De containerramp met containerschip MSC Zoe heeft het belang van veilig containervervoer voor iedereen pijnlijk zichtbaar gemaakt. Niemand wil dat dit nog een keer gebeurt. We zijn dan ook blij dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft beloofd om invulling te geven aan aanbevelingen uit recent verschenen onderzoeksrapporten, zoals het onderwerp internationaal onder de aandacht te brengen en te onderzoeken of een nauwkeurige verkeersbegeleiding voor schepen mogelijk is. Voorkomen is beter dan genezen!

En naast het voorkomen van nieuwe containerrampen wil Stichting De Noordzee dat het hoofdstuk ‘containerramp MSC Zoe’ netjes wordt afgesloten. En dat betekent: al het afval uit zee.”

Fotocredits: Stichting De Noordzee