close
  • zondag 17 januari
Algemeen

Tupperware: wie kent de iconische plastic bakjes niet? 

Tupperware: wie kent de iconische plastic bakjes niet? 

Tupperware is een product wat niet stuk is te krijgen. Wie heeft er niet iets van Tupperware in zijn keukenkastje staan? De kunststof keukenproducten bestaan al sinds 1946 en zijn wereldberoemd geworden door de beruchte Tupperware Party’s, oftewel demonstraties bij iemand thuis voor buurvrouwen, vriendinnen, moeders en dochters.

Tupperware is ontdekt door Earl Tupper 

De grondlegger van Tupperware is Earl Tupper. Een Amerikaan die bij een chemisch bedrijf gaat werken en daardoor kennismaakt met de grondstof polyethyleen. Hij maakte hier vervolgens een plastic bakje van wat stevig was en doorzichtig. Iets waar huisvrouwen destijds blijkbaar behoefte aan hebben. Voedsel luchtdicht bewaren in handige bakjes die je af kan sluiten. Tupper besloot om zijn eerste afsluitbare bakje de ‘wonderkom’ te noemen. In 1944 richt hij het bedrijf Tupperware Plastics Company op en zo’n twee jaar later vraagt hij er patent op aan. Nadat de Tweede Wereldoorlog voorbij was werd de allereerste Tupperware-commercial gemaakt.

Revolutionair Tupperware

Waarschijnlijk denk je bij het lezen van dit artikel dat een plastic bakje met luchtdichte deksel helemaal niet zo bijzonder is. Je moet niet vergeten dat toen het product werd ontwikkeld er nog geen plastic folie was. Het enige wat je kon doen was een schaaltje afdekken met vetvrij papier. Of je kon iets af gaan dekken met een vochtige doek. Er waren glazen bewaarpotten op de markt, maar die waren vrij duur. En ze waren niet luchtdicht, liet je ze vallen dan braken ze in allemaal kleine scherpe stukjes. Geen goed idee, zeker niet destijds, toen er veel kleine kinderen waren door de Baby Boom. Eigenlijk was geen van deze genoemde opties ideaal, het was gewoon lastig om voedsel langer dan twee dagen vers te houden. Vandaar dat de uitvinding van Tupperware zeer welkom was.

Aantrekkelijk tupperware

Iets wat minstens zo belangrijk door de consument werd gevonden was hoe het product eruitzag en de gebruiksvriendelijkheid ervan. De bakjes en schalen konden met gemak opgestapeld worden met als resultaat een efficiënte koelkast. Super handig voor je huishouden. In 1957 kreeg Tupperware het kwaliteitsmerk van een tweetal belangrijke tijdschriften in Amerika: Parents en Good Housekeeping.

Tupperware Home Party

In de begintijd werden de producten aangeboden via warenhuizen en ijzerwinkels. Het concept sloeg in eerste instantie niet aan, mensen namen niet de tijd om de voordelen in te zien van de lucht-en lekdichte bakjes. Totdat verkoopagente Brownie Wise in dienst kwam bij Tupperware Plastics Company en de huisvrouwbijeenkomsten bedacht. De zogenaamde Tupperware Home Party’s zorgden ervoor dat mensen de mogelijkheden van de producten goed uitgelegd kregen. De afsluitbaarheid van de bakjes waren voor de meesten iets wat ze nog nooit gezien hadden. Vanaf dat moment ging het voortvarend met de verkoop.

Tupperware deksels zijn gebaseerd op potten verf 

Wist je dat het idee van de deksels gebaseerd is op de deksels van potten verf? De bakjes hebben hetzelfde principe, maar in plaats van verf wordt eten vacuüm verpakt zodat het zo lang mogelijk vers blijft. Het bijzondere van het concept werd op een party goed uitgelegd en trok mensen over de streep om het product te kopen.

Eerste Tupperware party in 1949 

In 1949 vond de allereerste Tupperware party plaats in Detroit. Een alleenstaande moeder had de primeur. Onder het genot van een hapje en drankje maakten vrouwen kennis met allerlei keukenhulpjes. Een consulente vertelde aan de hand van een catalogus van alles over de Tupperware producten. Je mocht ze uitproberen, voelen, en natuurlijk kopen. De vrouw die haar huis beschikbaar stelde en andere mensen uitnodigde kreeg een percentage van de opbrengst van die avond. Redelijk snel werden dit soort party’s een succes. Hierdoor werd Tupperware Plastics Company pionier op het gebied van directe marketing. Het duurde nog even voordat de party’s in de rest van de wereld werden georganiseerd. Pas in 1960 maakte Europa door middel van party’s kennis met Tupperware. Anno 2016 wordt Tupperware verkocht in bijna 100 landen.

Geen Tupperware winkelverkoop meer omdat de party’s aansloegen

Omdat de party’s zo aansloegen besloot Earl Tupper in 1951 om het product niet meer via winkels te verkopen, maar alleen via Tupperware party’s. Een goede zet, want in 2014 maakte het bedrijf nog een winst van ruim tweeënhalf miljoen dollar. De familie Tupper zit er dus warmpjes bij. En volgens het Guinness Book of Records is Tupperware zelfs een van de grootste uitvindingen van de twintigste eeuw. Voor het corona-tijdperk werd iedere dag wereldwijd iedere 1,4 seconde ergens op de wereld een Tupperware party georganiseerd.

In de jaren 90 werd de verkoop van Tupperware een stuk minder

Toch werd de verkoop in de jaren negentig een stuk minder. Tijd voor actie. Het bedrijf bedacht meer producten van roestvrij staal, zo worden er nu tevens keukenmessen en kookgerei verkocht. Buiten Europa, voornamelijk in Amerika en Australië worden eveneens verzorgingsproducten en kaarsen verkocht. Door deze strategie raakte het merk weer in de lift. Tot op heden wordt nog steeds veel Tupperware verkocht. Wanneer jezelf als gastvrouw of gastheer je huiskamer ter beschikking stelt en een aantal mensen uitnodigt krijg je gratis producten. Ben je als consulent werkzaam dan werk je op commissiebasis. Bij de verkoop geldt een piramidesysteem. Voor de degene die het beste verkoopt bestaan er doorgroeimogelijkheden. Zo kunnen consulenten zich opwerken tot leader consulent, manager, teamleider of de uiteindelijke distributeur.

Interactieve Tupperware Party 

Tegenwoordig bestaat er een moderne site en een webshop van Tupperware. Desondanks heeft het merk de associatie met de traditionele huisvrouw en is het ietwat suffig, maar slaat het nog steeds aan bij jonge mensen. De Tupperware Party’s van nu zijn niet meer vergelijkbaar met die van vroeger. Destijds was het met name zittend in de woonkamer luisteren naar de consulente. Nu is het meer een interactieve party oftewel een workshop. In plaats van alleen maar luisteren ga jezelf ook meteen aan de slag in de keuken, zodat je kan ervaren hoe het is om met de producten van Tupperware te kopen. Met zijn allen kan je het resultaat proeven.

Ook zijn in de loop er der jaren de producten uitgebreider geworden en zijn de uiterlijke kenmerken gemoderniseerd. Tevens zijn de producten steeds handiger. Zo heeft het bedrijf innovatieve producten voor in de magnetron gemaakt. Op die manier hebben ze meer te bieden dan alleen de kunststof bakjes. Het concept slaat nog steeds aan, want alleen al in Frankrijk worden ongeveer 500.000 Tupperware party’s per jaar gehouden.

Geschreven door: Redactie