close
  • zondag 8 december
Vrije tijd

Skip dat witte interieur, ga voor (heel veel) kleur

Skip dat witte interieur, ga voor (heel veel) kleur

Witte wanden, blonde vloer en een grijze bank. Oeps; nog net een groen stoeltje gespot. Saai toch! Wees eens moedig en ga voor kleur. De Iris Apfel manier is voor de echte lui met lef!

Een interieur waar de frivoliteit vanaf spat. Vol kleur en accessoires. Noem het eclectisch of Bohemian style. Het is in ieder geval interessanter dan al die grijs-witte interieurs van tegenwoordig waar we aarzelend een roze stoeltje in plaatsen.

Als je je echt wilt onderscheiden ga je dus voor meer. Heel veel meer. Weg met het onthullen, het minimalisme en het witte interieur. Ga voor meer spullen, meer kleur, meer accessoires. (recycle wel!) Inspirerend voorbeeld? Het huis van Iris Apfel, 98plus. Dat!

Ze richtte samen met presidentsvrouwen hun huizen in

In de jaren zestig was ze een behoorlijk bekend interieurontwerpster. Inmiddels kennen we haar als een stijlicoon dat op Pinterest nog altijd opvalt tussen alle mogelijke foto’s van modellen. Waar ze zo beroemd mee is geworden? Met het inrichten van presidentiële woningen. Maar liefst negen presidentsvrouwen stond ze bij om het Witte Huis een beetje smoel te geven.

Omdat ze niet altijd alle materialen en kleuren kan vinden die ze voor ogen had, startte ze met haar man in 1950 een eigen stoffenfirma: Old World Weavers. Stylingopdrachten over de hele wereld volgden.

Haute couture mixen met spullen van de rommelmarkt

Dat ze zich even excentriek kleedt als haar interieurs zijn, maakt haar ook een bekende dame in de modewereld. In 2005 is er zelfs een selectie van haar kleding te bewonderen in het New York Metropolitan Museum of Art. Leuk: de mix van haute couture met kledingstukken van de rommelmarkt en goedkope plastic armbanden. En natuurlijk is haar grote ronde bril een bekend statement geworden.

Hoeveel kleding ze heeft? Megaveel. Volgens kenners worden maar liefst vijf kamers in haar New Yorkse appartement gevuld met kleding en sieraden. En alle kamers staan bommetje vol met curiosa van over de hele wereld. Dat bestaat uit onder meer kunstboeken, kussentjes, antieke stoelen, barokke tafeltjes en ga zo maar door. Oh, en kerstspullen staan het hele jaar in haar huis.

Ze tekende dit jaar een modellencontract

Carl is inmiddels overleden (hij werd honderd jaar). Dat heeft haar niet bij de pakken neer doen zitten. In 2016 was haar agenda nog volop gevuld met opdrachten. Voor het inrichten van woningen, het houden van lezingen, een fotoshoot hier en daar en een stylingopdracht. In dat jaar zat ze in een reclamecampagne van Citroën DS3. En werd ze het gezicht van modemerk Blue Illusion. In 2018 is er de biografie Iris Apfel: Accidental Icon.

Dit jaar nog tekende ze een modellencontract bij het bekende bureau IMG Models. Meer zien van Iris Apfel? Kijk dan de Netflix documentaire uit 2014: Iris. Er schijnt overigens ook een Iris Apfel Barbiepop te bestaan en zelfs Iris Apfel-emoji’s.

Geschreven door: Redactie