Telecomproviders moeten hun klanten duidelijker gaan informeren als hun contract wordt gewijzigd. Als een klant niet akkoord gaat, moet hij het contract kostenloos kunnen beëindigen.
Dat staat in nieuwe regels die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag heeft gepubliceerd.
In het verleden konden telecomproviders er bij contractwijzigingen vanuit gaan dat klanten instemden met wijzigingen, tenzij zij hier actief tegen protesteerden. Volgens de ACM was het voor klanten vaak ook onduidelijk als hun contract werd gewijzigd.
Vanaf nu moeten klanten actief akkoord gaan met wijzigingen in hun contract, zoals een verlenging van de looptermijn. Ook moeten providers hun klanten minstens een maand van tevoren informeren over veranderingen.
De ACM zegt via zijn consumentenloket ConsuWijzer regelmatig klachten te ontvangen over onverwachte contractwijzigingen.
“Iedereen met een telefoonabonnement moet erop kunnen vertrouwen dat zijn telecomaanbieder goede informatie geeft over wijzigingen in het contract”, zegt bestuurslid Henk Don van de ACM. “Als dat nodig is, treden we op tegen telecomaanbieders die zich niet aan de regels houden.”