ProRail gaat haast maken met het afsluiten van 120 onbewaakte overwegen in Nederland. De discussie heeft volgens hen nu lang genoeg geduurd.
Betonblokken
Volgende week beginnen we nu zelf met het afzetten van wegen. Dat doen we met betonblokken”, zegt topman Pier Eringa van ProRail in De Telegraaf. Inspraakprocedures wacht hij niet langer af. In april van dit jaar kondigde Eringa ook al aan dat hij eind 2019 van alle onbewaakte spoorwegovergangen af wil zijn. Toen vond hij het al veel te lang duren in de politiek. „Ik vind het onverantwoordelijk om nog langer af te wachten tot iedereen is uitgepraat.”
Actiegroepen
De ProRail-topman loopt daarmee vooruit op ‘bureaucratie en slappe knieën’. Hij vindt het opmerkelijk dat omwonenden van gevaarlijke overwegen zich blijven verzetten tegen sluiting. Volgens hem zijn het niet alleen omwonenden die de sluiting van overwegen tegen willen houden, maar ook actiegroepen zoals boeren-of wandel en fietsverenigingen. Het vertraagt de boel enorm. “Onbegrijpelijk, je moet er toch niet aan denken dat iemand onder de trein komt.”
Onverantwoord
De dertig gevaarlijkste overwegen, zonder bomen en bellen, gaan volgens hem nu sneller dicht dan in eerste instantie gedacht. “Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen”, zegt Eringa.
Volgens De Telegraaf is de onbewaakte overweg bij Lunteren als eerste aan de beurt.