Mogelijk ben jij één van die 5,5 miljoen Nederlanders die deze dagen een kerstpakket van de baas ontvangt. Wat heb je liever: een doos levensmiddelen of een cadeaukaart?
Nog altijd vinden veel mensen het leuk: het kerstpakket dat ze van hun werkgever krijgen. We wandelen deze week weer massaal het kantoor uit met zo’n enorme doos onder onze arm. Wat er in zit? Volgens de NOS zijn dit jaar vooral de speciaalbieren de trend en iets met tapas is ook nog altijd populair.
Leuk extraatje
De gemiddelde waarde van zo’n kerstpakket is overigens ongeveer 47 euro, maar er zijn pakketten die wel vijftig of zestig euro vertegenwoordigen. Volgens Arjan de Knegt van de branchevereniging Platform Promotional Products is daarmee aangetoond dat het met veel bedrijven goed gaat.
Uit een onderzoek van 2017 blijkt dat de werkgever het veelal ziet als een blijk van waardering voor het personeel, maar dat de werknemers het zelf zien als slechts een ‘leuk extraatje’. In veel gevallen lijkt een kerstpakket de mensen regelmatig teleur te stellen. En dat terwijl het de werkgever best een duit kost.
Chocolademelk en krentenbrood
Zo’n tweehonderd jaar geleden startten boeren met deze traditie, waarbij mensen, meestal boerenknechten, werden beloond met een mand met lekkernijen dat vooral bestond uit chocolademelk en krentenbrood. Jaren later namen andere branches dit over.
Naast de doos vol lekkernijen zoals nootjes, jam, chocolade, wijn en koekjes, wordt tegenwoordig een cadeaukaart meer gewaardeerd. Deze wordt in ieder geval steeds populairder. Werknemers noemden het in het eerder genoemde onderzoek een ‘ideaal kerstgeschenk’. Werkgevers nemen aan dat een doos vol verrassingen beter scoort. Hier ligt dus een flink verschil.
Zelf kiezen
Vorig jaar meende zestig procent van het aantal deelnemende werkgevers aan het onderzoek dat zíj de keuze moeten maken voor een kerstgeschenk. Slechts twintig procent liet dat aan de werknemers over. Dertig procent van de ondervraagde werknemers liet weten dat juist zelf graag uit te kiezen.
Over het bedrag van een kerstpakket zijn de werkgevers en werknemers het meer eens. Een pakket of cadeaubon van tussen de 35 en 50 euro stemt iedereen tevreden. Opvallend is nog wel dat personeel twee keer vaker voor een donatie aan een goed doel kiest dan de werkgever. Maar veel mensen zijn dat overigens niet. Het gaat om zes procent tegenover drie procent.
Advocaten krijgen duurste pakketten
Uit een artikel in de Volkskrant van twee jaar terug leken advocaten overigens de duurste pakketten te krijgen. Ook hoger personeel van banken en verzekeraars gaan met een flink pakket op kerstreces. Werknemers op de Zuidas in Amsterdam komen er ook goed vanaf. Vrachtwagenchauffeurs en magazijnmedewerkers stukken minder. Vooral als ze in het oosten van het land wonen.
In het artikel wordt een voorbeeld-pakket genoemd van de werknemers van het Amsterdamse advocatenkantoor CMS. Zij kregen dat jaar een Bijenkorfcadeaukaart van vijftig euro, een fles prosecco en chocolade. In de branches zoals de bouw krijgen werknemers nog vaak de doos vol luxe levensmiddelen. Wel moet gezegd dat het gaat om vooral mooie producten. Blikken ragout blijken allang uit de pakketten te zijn verdwenen. Ook biologische pakketten zijn ‘in’. In het onderwijs en in de gezondheidszorg bleken pakketten met verzorgingsproducten het dat jaar goed te doen.