Onlangs heeft de NS bekendgemaakt dat het de prijzen van zowel treinkaartjes als abonnementen verhoogt per 1 januari 2019. Volgens de NS is dat noodzakelijk door de verhoging van het btw-tarief voor het openbaar vervoer, van zes naar negen procent.
Niet alleen geldt dit voor het openbaar vervoer, maar de btw-verhoging heeft ook gevolgen voor veel andere producten zoals bijvoorbeeld groenten en fruit, de kapper, een bezoekje aan de dierentuin en dus ook het treinkaartje. Het spoorwegbedrijf vindt de btw-verhoging een slechte zaak, want het openbaar vervoer wordt duurder ten opzichte van de auto. Hierdoor zullen minder mensen kiezen voor het duurzame OV.
Prijsverschil tweede- en eersteklas wordt kleiner
Elk jaar corrigeert NS de tarieven op basis van de verwachte inflatie en de vergoeding die de NS betaalt voor gebruik van het spoor. De gebruiksvergoeding stijgt in 2019 niet. De inflatie wordt overigens net als in 2018 niet doorgevoerd bij eersteklas-treinkaartjes, daardoor wordt het prijsverschil tussen de tweede en eerste klas iets kleiner.
Intercity Direct
De Intercity direct tussen Breda en Amsterdam is de snelst groeiende verbinding van de NS. Op het traject tussen Rotterdam en Schiphol groeide het aantal reizigers vorig jaar met maar liefst een kwart. Om reizigers te stimuleren om de drukke spits te vermijden, blijft NS 40% korting geven op toeslag in de daluren. De reguliere toeslag voor Intercity direct gaat van € 2,40 naar € 2,60. Deze is al drie jaar niet gestegen.
Abonnementen
Bij abonnementen zijn de prijswijzigingen wisselend. Reis je bijvoorbeeld met Altijd Vrij of Traject Vrij, dan krijg je er 1,8 procent bovenop, plus de btw-verhoging. Bij de abonnementsvormen Weekend Vrij en Altijd Voordeel komt er 1 euro bij, bij Dal Vrij 3 euro en Dal Voordeel 2 euro. Voor een voordeeluren-abonnement betaal je in 2019 een bedrag van 67 euro (nu 63,70 euro), voor een fietskaartje 6,90 (nu 6,20 euro) en voor een hond 3,20 (nu 3,10 euro). Kids Vrij blijft gratis.
Bron: NS