Nieuwe dienstregeling NS ‘meest ingrijpende in 10 jaar’

Vanaf december rijden er twee keer zoveel intercity’s tussen Almere en Schiphol en treinreizigers tussen Den Haag en Eindhoven zullen sneller op hun bestemming zijn. Dat zijn twee van de veranderingen in de nieuwe dienstregeling van de NS, die op zondag 11 december ingaat.

Volgens de NS is de dienstregeling sinds 2007 niet meer zo ingrijpend veranderd. De regeling is volledig opnieuw ontworpen en heeft gevolgen voor bijna alle reizigers.

“Deze verandering is nodig omdat wij de komende jaren verwachten 20.000 extra reizigers per dag te gaan vervoeren”, zegt Lisa Neves Gonçalves van de NS. “Dus we moesten opnieuw ontwerpen, want de vorige dienstregeling liet dat niet toe.”

Grote steden
“Op sommige trajecten worden de reizen korter en we verbinden de grote steden met elkaar. Mensen die in Groningen of Leeuwarden wonen zijn bijvoorbeeld sneller in Den Haag. Maar we konden helaas niet voor alle reizigers in het hele land iets verbeteren. Op sommige trajecten moeten mensen extra overstappen of iets langer reizen.”

Tussen Almere en Schiphol rijden op dit moment nog twee intercity’s per uur, vanaf 11 december zijn dat er vier. Ook voor reizigers tussen Arnhem en Nijmegen is er goed nieuws: daar gaan de intercity’s minder vaak stoppen op tussengelegen stations. Tussen Arnhem en Nijmegen gaan extra sprinters rijden.

Ook tussen Breukelen en Amsterdam, Leiden en Hoofddorp en ‘s-Hertogenbosch en Oss gaan meer sprinters rijden. Vanaf mei 2017 geldt dat ook voor het traject tussen Groningen en Assen. De spits intercity tussen Alkmaar en Haarlem zal ook stoppen in Heiloo en Castricum.

Hogesnelheidslijn
De intercity tussen Den Haag en Eindhoven gaat over de hogesnelheidslijn rijden. Daardoor zijn veel reizigers sneller op de bestemming. De intercity tussen Dordrecht en Eindhoven vervalt hierdoor. Ter compensatie gaat er een intercity rijden tussen Dordrecht en Breda en rijdt de sprinter tussen Dordrecht en Breda rechtstreeks door naar Tilburg en ‘s-Hertogenbosch.

Ook reizigers tussen Venlo en Den Haag krijgen een langere reistijd. Zij zullen voortaan in Eindhoven moeten overstappen. Door de extra intercity’s tussen Almere en Schiphol wordt de reistijd tussen Utrecht en Almere tijdelijk langer en stoppen er ook minder treinen op Utrecht Overvecht.

Op plekken waar reizigers regelmatig klagen over overvolle treinen, worden door de NS ook maatregelen genomen. Neves Gonçalves: “Op sommige trajecten, waar de treinen best wel druk zijn, gaan we in de spits in ieder geval met een intercity rijden. Dan zitten mensen in een minder drukke trein.”

Met de nieuwe dienstregeling verwacht de NS het komende jaar te kunnen groeien. De NS verwacht in 2017 zo’n 2 procent meer reizigers. Er zullen ruim 150 treinen meer rijden dan in 2016.

Bron: nos.nl