Nederlanders vinden het moeilijk om naar elkaar te luisteren

Luisteren is een onderschatte vaardigheid en wordt niet of nauwelijks geleerd op scholen of opleidingen. De Luisterlijn ziet het als haar taak om Nederlanders weer aan het luisteren te krijgen. Op 1 oktober is de campagne ‘de kunst van het luisteren’ gestart.

Vier op de vijf Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. Om de samenleving weer aan het luisteren te krijgen, start de Luisterlijn in de Week tegen Eenzaamheid, een campagne over ‘de kunst van het luisteren’.

Dit maakt de organisatie, die 24/7 een luisterend oor biedt aan alle Nederlanders, bekend op de Internationale Dag van het Luisteren. De noodzaak is groot: in 2019 werd er 439.421 keer een beroep gedaan op de Luisterlijn.

“We hebben steeds minder aandacht voor elkaar”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. “Luisteren is een onderschatte vaardigheid en wordt niet of nauwelijks geleerd op scholen of opleidingen. En dat is jammer, want door te luisteren krijg je beter contact, meer begrip en kun je echt van betekenis zijn voor de ander. Niet voor niets nemen zoveel mensen contact op met de Luisterlijn. Het grootste deel daarvan geeft aan  iets aan het luisterend oor te hebben gehad. Mensen voelen zich gehoord, beter of zelfs opgelucht. Soms krijgen ze inzicht of kunnen ze beter met iets omgaan.”

Echt luisteren

De Luisterlijn ziet het als haar taak om Nederlanders weer aan het luisteren te krijgen. Op 1 oktober is de campagne ‘de kunst van het luisteren’ gestart, met als doel het belang van luisteren onder de aandacht brengen en mensen stimuleren beter naar elkaar te luisteren. “We willen duidelijk maken dat luisteren met echte aandacht het verschil kan maken voor de ander. Juist voor mensen die zich eenzaam voelen. Daarnaast helpen we mensen om beter te leren luisteren door het delen van onze kennis. Echt luisteren is meer dan niets zeggen. Het vereist verschillende vaardigheden, zoals: het maken van contact, stellen van goede vragen, doorvragen, stiltes laten vallen en niet direct met je eigen verhaal of suggesties komen.”

Campagne

Tijdens de campagne, die de hele maand oktober duurt, delen getrainde vrijwilligers en trainers hun kennis en ervaringen. En om te laten zien dat luisteren altijd en overal belangrijk is, roept de Luisterlijn iedereen op om zijn of haar eigen ervaringen, visie en tips over dit onderwerp te delen, via een zelf opgenomen vlog. Aan de campagne werkten al verschillende bekende ‘luisterexperts’ mee, zoals luisteronderzoeker Corine Jansen en hoogleraar psychologie Paul van Lange. Zij vertellen over het belang van luisteren en delen hun beste tips. De video’s en tips zijn vanaf 1 oktober te vinden op deluisterlijn.nl/kunstvanhetluisteren.

Extra vrijwilligers welkom

Dankzij de inzet van zo‘n 1.500 vrijwilligers, die jaarlijks elk ca. 48 diensten doen van 4 uur per week en maandelijks één nachtdienst, worden er jaarlijks ruim 300.000 gesprekken gevoerd. Er bleven in 2019 nog altijd 116.903 oproepen onbeantwoord. Extra vrijwilligers zijn daarom meer dan welkom.

Mensen die hun luisterkwaliteiten willen inzetten voor een ander kunnen voor meer informatie of aanmelden terecht op deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk.