Lage instap of niet, wat moeten we met een genderneutrale fiets? Een korte terugblik op komkommernieuws.
Jongerenorganisatie TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) brengen op 16 augustus 2017, hartje zomer en komkommertijd, in het nieuws dat de herenfiets onveilig is en daardoor beter niet meer gebruikt kan worden. De organisaties beroepen zich op uitkomsten van de Zweedse onderzoeksinstelling VTI (transport en verkeer), die in zogeheten crashtests de veiligheid van fietsen heeft onderzocht.
Dezelfde dag nog publiceert de NOS dat de Zweedse onderzoekers geen herenfietsen hebben gebruikt maar mountainbikes en racefietsen, terwijl de twee Nederlandse organisaties stellen dat de herenfiets is onderzocht. “We zijn inderdaad te stellig in onze conclusie, maar blijven bij ons advies”, zegt VVN-woordvoerster José de Jong van VVN tegen nu.nl. VVN blijft van mening dat een fiets met een lage instap veiliger is. TeamAlert vindt bovendien het idee van de herenfiets achterhaald. “Dat idee stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets stevig genoeg was. Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen,” meldt de organisatie.
De verwarring blijft. Ik treed in contact met Anna Niska van VTI, het Zweedse onderzoeksinstituut. Zij schrijft: “I want to emphasize that the main purpose of our study was to examine the possibility of using crash tests to study single bicycle crashes. We found the method to be promising but coarse and sensitive, meaning that it is difficult to draw far stretched conclusions regarding details such as bicycle design. From the crash test studies I wouldn´t say that a bicycle with a closed frame is dangerous.”
Toekomstige genderneutrale fiets
De woorden van Anna Niska laten, volgens mij, geen ruimte voor verdere discussie over het verrichte onderzoek. TeamAlert en VVN zouden zich achter de oren moeten krabben en een onderzoek eens goed moeten bestuderen, voordat nieuws in de publiciteit – ook al is dat komkommernieuws – wordt gebracht. Het een en ander wordt nog verwarrender door de historische uitleg van de herenfiets daterend uit de negentiende eeuw. En dagblad De Telegraaf spreekt al van een toekomstige ‘genderneutrale’ fiets. Hoe dan ook: is er met dergelijke berichtgeving nu sprake van komkommernieuws of luchtfietserij? Ik kies voor de tweede optie.