Zeven jaar geleden kopte de media dat vrouwen boven de vijftig vooral een badpak dragen. Op je 56ste in bikini, dat doe je gewoon niet. In 2020 doet Linda de Mol het wel, en siert haar eigen cover. In bikini.
Conclusie: trek aan waar je zin in hebt en wees tevreden met jezelf en je lijf. Bodypositivity rules. Het zou niemand iets moeten schelen of je kiest voor badpak of bikini.
Het is 2013 als het AD schrijft dat de meeste dames twee bikini’s of badpakken mee op vakantie nemen. Badpak of bikini is voor de vijftigers nogal een ‘dingetje’. Tot de leeftijd van 33 jaar dragen drie van de vier vrouwen een bikini. Vanaf een jaar of vijftig wordt vooral voor het badpak gekozen.
Of het onderzoek representatief is voor de meeste vijftigers, is twijfelachtig. Het onderzoek werd uitgevoerd door een webshop voor lingerie en badmode. Duizend respondenten deden mee.
Of in badpak of topless
Paradoxaal gegeven is dat de vijftigplussers weliswaar voor het badpak kiezen, maar net zo makkelijk topless gaan. Uit dit onderzoek gaat het om gemiddeld één op de zes vrouwen, terwijl dat bij de vijftigplusvrouwen één op de vijf is. Bijkomend gegeven is dat vooral de vijftigplussers lak hebben aan een bikinidieet, in tegenstelling tot de twintigers en dertigers die zo’n dieet wel ambiëren.
Zeven jaar later, deze zomer dus, lijken de vijftigers het badpak met gemak achterwege te laten en vaker te kiezen voor een bikini. Het lijf mag gezien worden en hoeft niet perfect te zijn. Geen killerbody nodig om jezelf een bikini aan te meten.
Dat is heus niet louter dankzij Linda de Mol (56) die de cover van haar eigen magazine siert in een bikini. Zij volgt gewoon de bodypositivity beweging die er voor pleit dat we meer diversiteit in de media zouden moeten zien als het gaat om tonen van het lijf van vrouwen. Dat we gewoon niet moeten oordelen en dat iedereen het verdient om gezien te worden.
Laat zien hoe mooi je kunt zijn ongeacht je kledingmaat
Een maatje meer? Ten opzichte van wat? De norm, welke norm? Plussize modellen winnen terrein en daarmee vervaagt de norm van maatje 36 of zelfs 34 op de catwalk. Bekende merken kiezen voor wat vollere modellen die laten zien hoe mooi je kunt zijn met maat 42+.
Vrede sluiten met je lichaam, jezelf accepteren zoals je bent, niet oordelen over anderen. Iedereen ziet er immers anders uit en laat het gewoon zo zijn. Iedereen mag trots zijn op zijn of haar lijf. Trek aan wat je zelf lekker vindt zitten, of dat nu een badpak of bikini is. Wees een beetje zorgeloos.
Niet slanker of strakker geshopt
Overigens werd er ook alweer geoordeeld over die bewuste foto van Linda de Mol. Of het wel echt was, en of het niet een verkooptruc is met in het volgende nummer weer strakke maatje 36-modellen. Het commentaar van De Mol: “Ik kan garanderen dat ik absoluut niet slanker of strakker geshopt of hoe dan ook veranderd ben. Dan zou dit zijn doel natuurlijk compleet voorbijschieten. Het idee alleen al: aandacht besteden aan bodypositivity en dan met een bewerkte foto aankomen.”
Nu is het zaak het volgende nummer van Linda Magazine in de gaten te houden. Zal de media dit werkelijk oppakken of blijft het bij een eenmalige uiting?