We stappen steeds gemakkelijker over naar een andere energieleverancier. Dat is ons uiteraard om de prijs te doen. Ook duurzame stroom scoort goed, maar we lijken met z’n allen behoorlijk gevoelig voor cadeaus en speciale diensten als slimme thermostaten en service.
Een iPad of een ‘slimme’ thermostaat, energieleveranciers gooien allerlei cadeaus in de strijd om klanten binnen te halen. En dat lijkt tot nu toe heel goed te lukken. Dan hebben we het nog niet gehad over welkomstkortingen en actietarieven, want die mogen er ook zijn.
Flinke concurrentiestrijd
Er is een flinke concurrentiestrijd gaande tussen energieleveranciers en daar varen wij als consument wel bij. Zeker nu ook groene energieleveranciers steeds populairder worden en inmiddels een flinke concurrentie vormen. Evenals nieuwkomers als Vandebron en Pure Energie die groene stroom van Nederlandse bodem leveren, de zogenoemde oranje energie.
In 2017 liepen de welkomstkortingen op tot 350 euro en kon een Nederlands huishouden gemiddeld 253 euro besparen op het energiecontract. Mits je overstapt natuurlijk en dat doen maar liefst 1,2 miljoen mensen, zo meldt de vergelijkingssite Pricewise. Slechts 29 procent van het aantal consumenten is nog nooit overgestapt en dat aantal blijft dalen.
Een consument die in september 2017 een contract voor onbepaalde tijd met variabel tarief had, kon tot € 452,- per jaar besparen. De besparingen liepen in 2017 verder op, doordat de variabele energietarieven zijn gestegen het afgelopen jaar. Net als de sterk stijgende Opslag Duurzame Energie (ODE) en energiebelasting zorgen deze voor veel dynamiek in de energiemarkt. Uit een onderzoek (energiemonitor 2017) van Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat de prijs met 78% de belangrijkste reden is om over te stappen.
De winnaars
Pricewise hield een onderzoek in het kader van de jaarlijkse uitreiking van de Energie Awards. De lijst wordt voor de helft bepaald door klantbeoordelingen en de andere vijftig procent door prijsstelling. Voor beide onderdelen krijgen leveranciers een rapportcijfer. Het cijfer voor klantbeoordelingen is gebaseerd op een klanttevredenheidsonderzoek waarbij klanten de leverancier beoordelen op het overstapproces, de informatievoorziening, de klantenservice, de facturatie, de prijs-kwaliteitsverhouding en een algemeen oordeel. Om het cijfer voor de prijsstelling te bepalen werd gekeken hoe vaak en hoe hoog de leverancier in 2017 in ruim een miljoen vergelijkingsresulaten voorkwam.
Het lijstje
1: Oxxio, met een gemiddeld cijfer van 8,1. Een 8,5 voor prijs en een 7,7 voor service.
2: Greenchoice scoort gemiddeld een 8,04. Deze club kreeg de hoogste klantbeoordeling.
3: E.ON (8,3).
4: Nuon is met een vierde plek net buiten de prijzen gevallen.
De gehele top 10 scoorde tussen de 7,7 en 8,5 voor service. Het ligt allemaal dicht bij elkaar. Directeur Pricewise Hans de Kok hierover: “Deze scores laten zien dat Nederland een zeer volwassen en competitieve energiemarkt heeft. Binnen Europa horen we zeker tot de koplopers als het gaat om een succesvolle geliberaliseerde energiemarkt. Consumenten kunnen optimaal profiteren van de vrijheid om te switchen, de toegenomen transparantie, scherpe prijsaanbiedingen en een goede klantenservice. Mijn verwachting is dan ook dat het aantal huishoudens dat overstapt in de komende jaren verder zal toenemen.”
Zelf vergelijken? Ga dan naar de Energievergelijker